Catherine Lind greppar styret på elcykeln och Hans Lian kikar ner i lastcykelns låda som han har fyllt med fem 16-kilossäckar planteringsjord.

– Lådan ska klara 100 kilo så det var inga problem. Det var nästan lättare än att få in säckarna i bilen, säger han.

Färden till Byggmax i Lännersta var ett par kilometer tur och retur.

– De som kontrollerar varorna brukar uppge bilens registreringsnummer till kassan. Men den här gången fick de skriva ”cykel” i stället. Jag var den ende med cykel så det var ingen risk för förväxling, säger Hans Lian.

Lånar elcyklar

Bakom garageporten står deras bruna BMW 320d. Tanken är att den ska få vila i tolv veckor – från 8 april till den 23 juni – när de deltar i projektet Utan bilen dealen. 21 hushåll i tolv olika kommuner i Stockholms län skippar bilen på resor kortare än en mil. Under testet får de låna lådcykeln och elcykeln.

I vanliga fall kör Catherine Lind och Hans Lian bil omkring fem mil i veckan. Framförallt kortare sträckor: 2,6 kilometer till Orminge centrum för att handla mat, lika långt till återvinningsstationen vid Boo gårds skola för att slänga kartong, glas, plast och tidningar eller 3,4 kilometer till Boo kretsloppscentral med trädgårdsavfall.

Färre korta bilresor

Förhoppningen är att de ska resa klimatsmartare och samtidigt inspirera andra.

– De flesta bilresor vi gör är kortare än fem kilometer. Dessutom är det vid korta resor bilen förorenar som mest, innan katalysatorn hunnit bli varm. Att välja cykeln för resor under milen är därför något av det mest klimatsmarta du kan göra, säger Maria Fredlund, projektledare för Utan bilen dealen.

Målet är att deltagarna ska minska bilresor kortare än milen med 75 procent under testperioden och att de ett år senare fortfarande kör 25 procent färre korta bilresor. Hans Lian har redan hittat sin svaga länk.

– Jag bygger mycket i trädgården under sommarhalvåret och att få med långa plankor på cykeln blir nog svårt, då måste jag nog ta bilen.

Hoppas på bilpool

De har alltid känt sig miljömedvetna och deras barn har sporrat dem att ta ytterligare steg. De har monterat solceller på taket, blivit pescetarianer och strax före pandemin tog de tåget till alperna.

Sannolikt tar de bilen på längre resor som till hans släkt i Norge, hennes i Småland och till barnen som studerar i Linköping och i Lund.

– Om vi byter bil blir det till en mindre elbil. Men kanske går det att få upp intresset för bilpool. Vi kanske inte måste ha en egen bil, säger Catherine Lind.