Historiskt. Kristoffer Tamsons (M) och Emma Feldman (M) var på plats när Stockholm och Barkarby kopplades ihop genom tunnelbanan. Foto: Förvaltningen för Utbyggd Tunnelbana

Nu möts nya och gamla t-banan

Spårtunnlarna mellan Akalla och Barkarby har nu sprängts ihop. – Sprängning för sprängning växer nya tunnelbanan fram, säger Kristoffer Tamsons (M).

  • Publicerad 17:06, 22 apr 2022

Idag skedde ett genomslag

I de mörka tunnlarna under Barkarby flygfält har Järfälla nu blivit sammanslaget med Stockholm i tunnelbanebygget för första gången.

På plats vid sprängningen var både Järfällas kommunstyrelseordförande Emma Feldman (M) och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

– Sprängning för sprängning växer nya tunnelbanan fram. I dag skedde ett genomslag som innebär att Akalla och Barkarby, Stockholm och Järfälla, nu är förenade under jord, säger Kristoffer Tamsons (M) i ett pressmeddelande.

4 kilometer

Regionen har sprängt tunneln från Akalla och Järfälla kommun har stått för sprängningen från Barkarby. När de två spårtunnlarna nu har sprängts ihop innebär det att den fyra kilometer långa tunneln sitter ihop. Nästa steg är att rester från sprängningarna måste bort och att berget ska förstärkas med bult och sprutbetong.  

Den nya utbyggnaden av blå linjen innebär att tunnelbanan kommer gå från Akalla till Barkarby med de två nya stationerna Barkarbystaden och Barkarby. Planen är att tunnelbana ska börja rulla 2026.

Nya tunnelbanan

Tunnelbanans blå linje byggs ut från Akalla till Barkarby, men också till Slakthusområdet i Söderort samt till Nacka.

En ny gul linje byggs, från Odenplan till Solna. Den kopplas även samman med gröna linjen i Söderort.

En helt ny tunnelbanelinje byggs från Fridhemsplan via Liljeholmen till Älvsjö med sex stationer.

Totalt byggs tre mil spår och 18 nya stationer bildas.

Visa merVisa mindre