Nu kan du kliva på SL:s helrenoverade t-banetåg

SL:s vanligaste tunnelbanetåg har blåsts ut invändigt. Nu får resenärerna för första gången kliva in de nygamla vagnarna.

  • Publicerad 07:00, 20 nov 2020

Till det yttre ser SL:s vanligaste tunnelbanevagn, C20, ut precis som vanligt när tåget rullar in till perrongen. Men när dörrarna till de uppgraderade vagnarna nu för första gången öppnas för stockholmarna är det flera förändringar som möter passagerarna.

De som står har fått mer plats och fler handtag att hålla sig i. Rullatorer, barnvagnar och rullstolar ges en egen parkeringsficka.

Lysande gul klädsel visar vilka säten som är tänkta för de som verkligen behöver sitta som äldre, skadade eller gravida. Konkurrensen om sittplatserna, som blivit färre, lär öka men det är en marginell skillnad, menar trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Det är inte något som jag tror att de resenärer som behöver sitta kommer att notera nämnvärt men de som behöver det här extra utrymmet, till exempel till en barnvagn eller rullstol, kommer tydligt se att det nu finns, säger han.

Premiärtur. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) åkte med till Vällingby när det första totalrenoverade C20-tåget plockade upp resenärer längs med gröna linjen. Foto: Elina Lundberg

De nya tågen har fått digitala skyltar som visar var tåget befinner sig och vilka stationer som väntar.

Kamerorna sänder live

Övervakningskamerorna ombord har också blivit fler, i den gamla versionen finns det sex per vagn. I de nya är det istället sexton. Kamerorna ska också kopplas upp live mot trygghetscentralen, som i realtid kan se vad som händer på tåget när en resenär larmar. Idag kan övervakningsfilmerna inifrån tågen bara ses i efterhand.

– Fördelen med liveuppkopplingen är att när något händer och någon ringer till trygghetscentralen så kan de se vem som gör vad och vilken typ av insats som behövs. Om det är sjukvård, brandkåren, ordningsvakt eller polis som behöver komma, säger Kristoffer Tamsons.

Ny look. Färre säten, fler kameror, ny stolklädsel och digitala informtionsskyltar är nyheter efter renoveringen. Foto: Elina Lundberg

Foto: Elina Lundberg

Alla vagnar klara 2023

De ombyggda tågen började testköras i maj och ett av dem premiärkör nu i trafik. Totalt är det 271 tunnelbanevagnar som byggs om.

– Det är ett antal tåg som ska renoveras varje månad och i takt med det rulla ut i trafiken, säger Kristoffer Tamsons.

Alla tåg ska vara totalrenoverade år 2023 om tidsplanen håller. Totalt kostar ombyggnationen av tågen 1,5 miljarder kronor.