På väg. Nu ska maten levereras hem till de äldre. Foto: Mostphotos

Nu handlar hemtjänstpersonalen via nätet

Kommunen inför nu digitala matinköp i hemtjänsten. "Vi behöver använda utbildad personal till det som det verkligen behövs kompetens för", säger Karl Henriksson (KD). Men kritik riktas mot att kommunen valt en dyr matbutik.

  • Publicerad 07:00, 23 maj 2022

Den senaste tiden har många hemtjänstkunder i kommunen fått besked om att personalen inte längre kommer att handla åt dem i fysisk butik. Istället kommer att maten handlas i nätbutik.

– Vi ser att antalet äldre kommer att öka väldigt kraftigt framöver och vi ser en stark ökning i antalet hemtjänstkunder i kommunal och privat hemtjänst. Samtidigt ser vi en brist på utbildad personal. Därför är det klokt att använda den personal vi har till det som det verkligen behövs kompetens för. Att packa matkassar kan vi överlåta till någon annan, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Hemtjänstpersonalen gör beställningen tillsammans med den äldre på en Ipad som personalen har med sig. Sedan är tanken att den som levererar maten ska hjälpa den äldre att packa upp varorna och lägga in dem i kyl och frys.

– En del kan inte öppna dörren själva och då behöver hemtjänstpersonalen vara på plats när leveransen kommer, men tanken är annars att leverantören ska packa upp maten, säger Karl Henriksson.

Vad kommer den tid som frigörs när personal inte behöver gå och handla att användas till?

– Vi säkerställer att kompetent personal kan utföra vård- och omsorgsinsatser. Fler kan få hjälp av utbildade undersköterskor med exempelvis intimhygien.

Hänvisade till en leverantör

Den leverantör som kommunen har upphandlat är Mathem. En del äldre har reagerat på att det är en dyr matbutik. I en genomgång som Testfakta lät göra för några år sedan var Mathem den dyraste matbutiken på nätet, vid en senare genomgång av Smarto låg den i mitten.

– Mathem vann kommunens upphandling. Prisnivån för våra kunder var en faktor i den upphandlingen. Men det fanns ett antal faktorer som att de skulle kunna leverera maten med uppackning och vad det var för kostnad för leveransen. Totalbilden var att Mathem hade ett bra erbjudande, säger Karl Henriksson

Ni brukar prata om valfrihet, men nu hänvisas alla till en butik?

– Min förhoppning är att vi kan införa valfrihet i framtiden. Men nu när vi genomför den här förändringen är det så mycket enklare med en leverantör med ett beställningssystem. Hittills har man också varit hänvisad till en butik eftersom personalen handlat i den närmaste butiken.

Karl Henriksson