Tunnel. Här borras det i tunneln under Lovön. Foto: Vägverket

Nu fortsätter arbetet med tunneln på Lovön

En ny entreprenör är i dagarna på plats för att slutföra tunnelarbetet under Lovön. Sommaren 2023 beräknas sprängningsarbetet vara klart.

  • Publicerad 16:59, 17 sep 2020

I mars 2019 hävde Trafikverket avtalet med deras dåvarande entreprenör, efter brister i arbetsmiljön.

Entreprenören sparkas ut från miljardbygget

För att inte förlora för mycket tid kontrakterades en tillfällig entreprenör för att säkra arbetsplatsen efter den första entreprenören.

– De har även fortsätt spränga då tunneln på Lovön ligger på kritiska linjen för färdigställandet av Förbifarten bland annat till följd av den här hävningen, säger Johan Lindskog, projektledare på Trafikverket.

I höstas gick Trafikverket ut med att det kommer ta längre tid än planerat med Förbifart Stockholm, bland annat på grund av problemen ute på Lovön. Vid årsskiftet 2025/2026 ska tunneln vara färdigställd.

Förbifarten kan försenas med minst två år

Ny entreprenör på plats

Den nya norska entreprenören AF-gruppen Norge AS som ska slutföra tunnelarbetet tillträdde arbetsplatsen nu i september.

– De förbereder sig nu för att kunna återuppta driften och fortsätta spränga tunnel så fort som möjligt, berättar Johan Lindskog.

Logistik. Transportbandet på södra Lovön. Foto: Vägverket

Projektledare. Johan Lindskog är projektledare för tunnelarbetet på Lovön. Foto: Trafikverket

Tunnelarbetet pågår 60-70 meter under markytan och hörs inte. Eventuellt kommer man kunna känna vibrationerna från sprängningarna. Under väntan på nya entreprenören har det även installerat ett nytt transportband som låter mindre och har högre kapacitet än det förra.

– Det som märks ovan mark är bergtransporten, det nya transportbandet har mindre påverkan på kringboende och hästgårdar som ligger längs med transportvägen, säger Johan Lindskog.

Lång väntan

Redan i juni 2019 startades upphandlingen av en ny entreprenör. Men i november 2019 tvingades Trafikverket avbryta den pågående upphandlingen på grund av bristande konkurrens. I April 2020 kunde de slutligen skriva kontrakt med AF gruppen.

– Nu är det äntligen fullt fokus på att få den nya entreprenören på plats och ge dem de allra bästa förutsättningarna vi kan.

Tunnelfakta:

6,3 miljoner ton berg är kvar att sprängas och forslas bort. Det är lika mycket som ryms i 3,5 "Globen".

Vid full produktion sprängs cirka 25-30 meter per dygn vilket motsvarar ca fem till sex sprängningar. Efter sprängningen ska det asfalteras och kläs med betong.

Sommaren 2023 ska sprängningarna vara klara. Vid årsskiftet 2025/2026 ska tunneln vara färdigställd.

Visa merVisa mindre

Flera hundra väntas till kyrkorna

Nyheter Helg. Allhelgona särskilt viktigt i år. Årets kanske största kyrkliga helg, sett till antalet besökare, är på ingång. I år blir allhelgona särskilt viktig, tror Magnus Ehntorp, präst och biträdande kyrkoherde på Ekerö.torsdag 22/10 11:12

Toppar insamling med bullar

Nyheter Driv. Färingsöbo bidrar stort till Världens barm Snacka om engagemang. Färingsöbon Mikael Gustavsson, 57, är den privatperson som i år har samlat in mest till hjälporganisationen Världens barn.tisdag 20/10 11:35

Snippan på trädet ska bort igen

Nyheter "Inte trevligt att infarten till världsarvet ser ut så" För nästan ett år sedan pryddes en trädstam i närheten av Drottningholms slott av en stor snippa. Ett drag som inte var helt uppskattat av förvaltarna som snabbt täckte över målningen. Förra veckan...måndag 19/10 17:11