I mars 2019 hävde Trafikverket avtalet med deras dåvarande entreprenör, efter brister i framförallt arbetsmiljön.

För att inte förlora för mycket tid kontrakterades en tillfällig entreprenör för att säkra arbetsplatsen efter den första entreprenören.

– De har även fortsätt spränga då tunneln på Lovön ligger på kritiska linjen för färdigställandet av Förbifarten bland annat till följd av den här hävningen, säger Johan Lindskog, projektledare på Trafikverket.

I höstas gick Trafikverket ut med att det kommer ta längre tid än planerat med Förbifart Stockholm, bland annat på grund av problemen ute på Lovön.

Ny entreprenör på plats

Den nya norska entreprenören AF-gruppen Norge AS som ska slutföra tunnelarbetet tillträdde arbetsplatsen nu i september.

– De förbereder sig nu för att kunna återuppta driften och fortsätta spränga tunnel så fort som möjligt, berättar Johan Lindskog.

Tunnelarbetet pågår 60-70 meter under markytan och hörs inte. Eventuellt kommer man kunna känna vibrationerna från sprängningarna. Under väntan på nya entreprenören har det även installerat ett nytt transportband som låter mindre och har högre kapacitet än det förra.

– Det som märks ovan mark är bergtransporten, det nya transportbandet har mindre påverkan på kringboende och hästgårdar som ligger längs med transportvägen, säger Johan Lindskog.

Lång väntan

Redan i juni 2019 startades upphandlingen av en ny entreprenör. Men i november 2019 tvingades Trafikverket avbryta den pågående upphandlingen på grund av bristande konkurrens. I April 2020 kunde de slutligen skriva kontrakt med AF gruppen.

– Nu är det äntligen fullt fokus på att få den nya entreprenören på plats och ge dem de allra bästa förutsättningarna vi kan.