Nio personer dödas och drygt 4 000 skadas varje år i Stockholmstrafiken enligt en rapport från Stockholms stad. För att öka säkerheten ska hastigheterna förändras i alla stadsdelar.

Hässelby och Vällingby står nu på tur i stadens planer. I delar av Hässelby-Vällingby samt Liljeholmen och Fruängen ska nya skyltar upp före midsommar. Arbetet är nu igång.

18 vägar ska helt eller delvis få förändrade hastigheter före midsommar. Bland dem finns stora Bergslagsvägen, Lövstavägen, Maltesholmsvägen och Ångermannagatan. I ett senare skede, troligtvis innan 2023, väntar omskylning av bland andra Vinstavägen och Blomsterkungsvägen.

– Omskyltningen nu sker där man redan gjort andra trafiksäkerhetsåtgärder, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Trafiksäkerhetsåtgärderna handlar bland annat om upphöjda övergångsställen, busskuddar, refuger och bättre belysning på vissa platser.

Flest olyckor på 50-vägar

Enligt stadens rapport är olyckorna flest på gator där hastigheter upp till 50 kilometer i timmen är tillåtna. År 2026 ska den fartgränsen helt ha fasats ut i Stockholm, när hastigheten på alla huvudgator i alla stadsdelar sänks. 70-skyltar plockas också ner.

I stället är det 30, 40 och 60 kilometer i timmen som ska gälla.

Det här är det absolut viktigaste för att radera dödstalen och minska olyckorna, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Det slås också fast i stadens nya trafiksäkerhetsplan.

Tio år att täcka hela staden

Först tio år efter Stockholms stads projektstart 2016 kommer alla stadsdelar att ha fått nya hastigheter. Enligt Daniel Helldén går det inte att forcera arbetet mer, att analysera tusentals gator och sätta in rätt åtgärder på rätt plats tar tid, menar han.

– Det är det största trafiksäkerhetsarbetet som har gjorts någonsin i Stockholm, men nu har vi kommit långt med analysarbetet och nu börjar den stora utrullningen i vår, i höst och nästa år. Så nu kommer det här att märkas i mycket större utsträckning, säger han.

Önskar fartkameror

Förändringar med fartgupp och avsmalningar vid övergångsställen görs för att bilisterna också ska tvingas bromsa in. Idag är det ungefär var fjärde trafikant som kör för fort. Daniel Helldén hade önskat staden får rätt att sätta upp hastighetskameror på sina gator, något som idag bara görs på statliga vägar.

– Här bromsar staten tyvärr och ger oss inte själva möjlighet att få övervaka det här, då är det fysiska åtgärder som behövs.