70-och 50-skyltarna är på väg bort i Stockholms stad. I stället ska 60-, 40- och 30-gränser gälla. Trafikkontoret inledde arbetet 2016 och genomför förändringarna efter hand, i stadsdel för stadsdel.

I juni kom turen till Liljeholmen, Fruängen och Västberga. Under ett par veckor byttes hastighetsskyltar ut på 23 gator.

Ändringarna görs för att öka trafiksäkerheten, betonar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– 50 kilometer i timmen är en för hög gräns i ett tätbebyggt område. Risken för att någon ska dö vid en krock är hög. Blir man påkörd i 30-fart är risken för att dö betydligt mindre och dessutom minskar risk för att det ska bli någon krock alls, säger han.

30-gräns på Sjöviksvägen

Ett bra exempel är Sjöviksvägen som går genom barntäta Liljeholmskajen. Vägen kantas av bostäder och butiker och flera skolor och förskolor finns i närheten. Här fick man tidigare köra i 50 kilometer i timmen men den nya gränsen är 30.

Många andra gator som tidigare hade 50-gräns har i stället fått 40-gräns. Det gäller till exempel Kontrollvägen i Västberga, Mickelsbergsvägen i Fruängen och Årstaängsvägen i Liljeholmen.

– Grundregeln är att det ska finnas någon typ av cykelbana för att gränsen ska vara 40, eftersom olycksrisken är högre än vid 30-gräns. Riktigt överallt har vi dock inte kunnat genomföra det, säger Daniel Helldén.

60 blir högsta gräns

När 70-skyltarna försvinner blir 60 den högsta hastighetsgränsen i det lokala trafiknätet i stadsdelarna. 60 blir till exempel ny fartgräns på Södertäljevägen, som skiljer Årstadal och Liljeholmskajen från Liljeholmens centrum.

– För att en väg ska få 60-gräns ska den vara just en trafikled som Södertäljevägen, med avstånd mellan bilvägen och gång- och cykelbanan, och gärna ett fysiskt räcke mellan dem, säger Daniel Helldén.

Kungsholmen var pilot

2026 ska de nya hastighetsgränserna vara införda i alla stadsdelar i Stockholms stad. Först ut var Hägersten, Spånga-Tensta och Kungsholmen och under försommaren 2021 är det Liljeholmen, Fruängen, Västberga och Hässelby-Vällingby som får skyltar utbytta.

– Kungsholmen var pilotprojekt. Där testade vi olika lösningar i flera år för att se hur de fungerade. Erfarenheterna därifrån tog vi sedan med oss till andra stadsdelar. Det gäller till exempel lösningar för busstrafiken, säger Daniel Helldén.