Plankpremiär. "En längre resa mot kortare restider". SL:s stora arbete har börjat synas på Gullmarsplan. Men hur bra koll har pendlarna på vad som ska göras? Foto: Sacharias Källdén

Nu börjar bygget av nya Gullmarsplan

Förberedelserna för blåa linjen är i full gång vid Gullmarsplan – och nu syns det första planket på att stora saker är på gång. I sommar väntar en ny avstängning på gröna linjen.

  • Publicerad 21:00, 15 jan 2019

Förberedelserna för den nya tunnelbanan vid Gullmarsplan som ska koppla ihop blåa linjen med linje 19 har pågått sedan 2017, men det är först nu det börjar att synas tydligare för resenärerna på stationen.

I somras byggde en metalltunnel över norrgående spår på linje 17 och 18 för att man senare ska kunna göra arbetet på bussdäcket utan att behöva stänga av tunnelbanetrafiken.

Och nu är man inne i själva biljetthallen.

Blomaffären borta

Arbetet började här inne i slutet av oktober, då stängde blomaffären BB för att ge plats för teknikutrymmen. Här sitter nu ett plank, det allra första som sätts upp i samband med tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm och den gulgröna färgen är vald med större omsorg än man kan tro.

– Det ger en bra kontrast till den blå färg vi använder på annat informationsmaterial, säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbana Förvaltning för utbyggd tunnelbana vid Region Stockholm.

Där teknikutrymmena legat tidigare ska istället nya hissar ta plats. Ett 20 gånger 12 meter stort schakt 70 ska ge plats för hela fem nya hissar. Hösten 2021 börjar ett omfattande spräng- och grävarbete som ska göra att schaktet når 70 meter under biljetthallen.

Parallellt pågår förstärkningsarbeten av bussdäcket vid Gullmarsplan, ett nödvändigt jobb för att man senare ska kunna göra hisschaktet.

Gröna linjen stängs av på delsträcka

För resenärerna kommer allt att bli mer påtagligt i sommar när sträckan mellan Gullmarsplan och Globen på linje 19 stängs av. Ersättningstrafik kommer sättas in, men hur den kommer se ut är ännu inte klart. Det är inte heller bestämt när sträckan stängs av eller hur länge det kommer pågå.

– Vi behöver komma åt lite större områden under längre tid och då gör vi det under sommaren när det är färre som åker tunnelbana, säger Emma Sahlman.

SL har ännu inga detaljer om vilka datum och ersättningstrafik som kommer att vara aktuella.

Hur bra koll har stockholmarna på vad det är som sker vid Gullmarsplan? Förvaltningen för tunnelbana för regelbundna undersökningar om kännedomen, men resultatet för 2018 Gullmarsplan är ännu inte klart.

Emma Sahlman har ändå en känsla för hur det ligger till.

– De allra flesta i närheten vet att det ska byggas tunnelbana. Men färre har koll på vad exakt vi gör just nu, säger Emma Sahlman.

"En längre resa mot kortare restider". SL:s arbete med blåa linjen har börjat synas på Gullmarsplan. Foto: Sacharias Källdén

Vet du vad de gör här?

Foto: Sacharias Källdén

Jenny Bengter, 44, pendlare:

– Jag har ingen aning om vad som görs eller vad som ska göras. Det handlar nog mest om ointresse från min sida. Jaha! Blå linjen, alltså. Jag kände till att den skulle byggas ut men hade ingen koll på att den skulle gå via Gullmars. Det låter bra!

Foto: Sacharias Källdén

Leon Nitz, 19, pendlare:

– Jag har noll koll ärligt talat. Ingen jag känner har pratat om vad som händer vid Gullmarsplan. Men visst nu när jag hör det låter det bra, det behövs. På morgonen är tågen alltid överfulla.

Foto: Sacharias Källdén

Stefan Andersson, 67, pendlare:

– Jodå, jag har hängt med i att man bygger ut blå linjen. Det har varit och kommer säkert vara väldigt stökigt under byggtiden. Men det får det vara värt, utbyggnaden behövs verkligen.