De är vänner sen flera år och ger ut sina böcker på samma förlag.

Själv har Henrik Fexeus framför allt skrivit böcker om mentala tekniker men även en egen spänningstrilogi.

Idén om att samarbeta kläcktes 2019 på Läckbergs sommarställe i Spillersboda.

Utan att berätta för någon satt de sedan i hemlighet i hennes vardagsrum och skrev ihop ett utkast på 150 sidor under några månader.

Trilogin har rubriken Box och har självklart mentalisttema. Sådant har gjorts tidigare, till exempel i tv-serien The Mentalist.

– Men inte av någon som vet hur det är, säger Henrik Fexeus.

Stort förskott

Nordin Agency sålde in trilogin till hela 60 länder.

Uppgiften om det rundliga förskott som agenturen förhandlat fram orsakade stora rubriker förra året.

– De stämmer inte längre. Det är mycket mer nu, närmare 150 miljoner, avslöjar Henrik Fexeus för Mitt i Vallentuna. Det är ju helt bisarrt. Men vi är flera som ska dela på det. Agenten och förlaget ska ha sitt. Det går in på företaget under fyra år. Men visst, det är sjukt mycket pengar.

Hösten blir intensiv och pendlar mellan repetitioner för den show som får premiär i december, att skriva färdigt del två med deadline om några veckor och att lansera del ett.

– Vi kommer att tillbringa mycket tid i höst med att resa och göra pr.

Henrik Fexeus föddes i Närke men det är uppväxten och ungdomen i Vallentuna som präglat honom.

Blev medveten

– När jag växte upp satsade man jättemycket på barn och ungdom. Inte bara på idrott utan även på kultur. Var och varannan fritidsgård hade egen inspelningsstudio och i Vallentuna gymnasium fanns en full studio för medieproduktion. Jag tror att det gav mig inställningen att allt är möjligt och bland folk som jobbar med medier och musik tycker jag mig se en överrepresentation av folk från Vallentuna.

Men han bär också på mörkare minnen.

– Vallentuna var samtidigt en kommun där man la locket på. Jag var väldigt mobbad mellan ettan och sexan på Hammarbacksskolan. Där fick de skötsamma barnen gå, de stökiga flyttades till Hjälmsta. Den här oviljan att ta tag saker på riktigt var väl inte så bra.

När han blev äldre blev det bättre.

Någonstans i 20-årsåldern blev han medveten om att man kan styra sina tankar och reaktioner. Det går att ifrågasätta dem och inse att den mobbades utsatthet inte behöver gälla för evigt.

Har kunskapen

Olika tekniker för att kontrollera både det egna tänkandet och andras reaktioner kom sedan att bli den röda tråden i hans karriär.

Nu infogar han alltså de kunskaperna i en deckartrilogi.

Till sist: Hur är det att skriva deckare om ond bråd död när verkligheten numera är minst lika brutal?

– Jag tänker att just därför är det viktigt att underhålla. Vi får frågan om vad vi vill säga med boken. Men vi har inget budskap. Verkligheten är alltid mycket grymmare.