Vagnpark. De tunga fordonen fick köras in tidigt under det fyra år långa byggprojektet.

Nu är Spårvägsmuseet här för att stanna

Den 21 maj slog Spårvägsmuseet upp portarna i de nya lokalerna i Gasverksområdet. Efter fyra flyttar på 100 år är museet här för att stanna.

  • Publicerad 13:30, 24 maj 2022

Det känns fantastiskt att vi snart ska få öppna igen

För att vara ett museum med minst sagt skrymmande föremål i sina samlingar har Spårvägsmuseet flyttat ovanligt ofta.

Den 21 maj slog det för fjärde gången på hundra år upp portarna på en ny adress, den här gången är det förhoppningsvis här för att stanna ett bra tag.

Att börja om från början har sina fördelar. I museets fasta inredning har man kunnat plocka upp exakta nyanser från föremålen, och en del av kaklet kommer från SL:s gamla lager.

Däremot har man tvingats att skala ner rejält. Under storhetstiden – sett till antalet föremål – på Södermalm fick hela fordonsparken plats på museigolvet.

Nu visas 13 av totalt 80 fordon ur samlingarna.

– Vi har varit tvungna att fundera på vilka berättelser som är viktigast, säger Eva Ramberg.

Tidsdokument. Reklamen har varit en del av kollektivtrafiken under decennier och berättar mycket om tidsandan. Foto: Pekka Pääkkö

På de fyra våningsplanen berättas det om allt från roddarmadamer som trafikerade fasta linjer på Stockholms vatten till spårtrafik och bussar som körts med häst, ånga, elektricitet och förbränningsmotorer.

Och med utgångspunkt i trafiken berättas en större historia, menar regiontrafikrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Kollektivtrafik handlar inte bara om fordon, det handlar om hur människor har rest, levt, arbetat och mötts i en stad under århundraden.

Tegelprakt. Den blåklassade industribyggnaden ritades av Ferdinand Boberg och stod klar 1897. Den har nu renoverats av AIX Arkitekter. Foto: Pekka Pääkkö

Månadskort. 1972 kostade kortet 50 kronor.

Tidslinje

1920

Spårvägsmuseet grundas av dåvarande chefen för Stockholms Spårvägar, Ernst Hjortzberg, som samlat föremål från tiden med hästspårvagnar. Två år senare började man visa upp samlingarna, men bara för särskilt inbjudna.

1944

Spårvägsmuseet flyttar till en större lokal nära spårvagnshallarna på Tulegatan, och nu öppnar museet för allmänheten.

1963

Museet flyttar igen, den här gången till en lokal under Odenplans tunnelbanestation.

1967

När Sverige går över till högertrafik avvecklas spårvagnstrafiken i Stockholm. Därmed fick museet ett rejält tillskott till fordonsparken. Samtidigt blev Stockholms Spårvägar till SL som kom att sköta om kollektivtrafiken i hela länet.

1990

Spårvägsmuseet flyttar till SL:s bussgarage i Söderhallen på Tegelviksgatan. Under de kommande åren får museet fler besökare än någonsin, och blir ett populärt besöksmål även för barn.

2017

Museet stänger tillfälligt och flyttar ut från bussgaraget i Söderhallen som ska rivas för att ge plats åt bostäder.

2022

Den 21 maj – lagom till 100-årsjubileet – öppnar Spårvägsmuseet i de nya lokalerna i Gasverksområdet. Det tidigare regenerationshuset, där man bearbetade förorenade massor från reningshuset, ritades av Ferdinand Boberg och stod klart 1897. Den blåklassade byggnaden har renoverats av AIX Arkitekter.

Källa: Spårvägsmuseet
Wikipedia

Visa merVisa mindre

Tillbakablick. Det är inte så länge sedan hästar var en del av kollektivtrafiken i Stockholm. Foto: Pekka Pääkkö

Favorit. Tunnelbanan i miniformat (till vänster) är en av museets mest populära objekt.

Rustade. Museichefen Eva Ramberg och regiontrafikrådet Kristoffer Tamsons (M) är taggade inför öppningen den 21 maj. Foto: Pekka Pääkkö

Vi har varit tvungna att fundera på vilka berättelser som är viktigast

Gatuliv. I början av 1800-talet dominerades trafiken av spårvagnar och hästkärror. Foto: Pekka Pääkkö