Trottoaren över Åsögatan längs Renstiernas gata upplevs som osäkrare än ett vanligt övergångsställe trots att det ska vara säkrare. Foto: Per Cornell

"När kommer nästa olycka att ske?"

Trots en dödsolycka och kritik mot den farliga korsningen kommer trafikkontoret inte att förändra den genomgående gångbanan på Renstiernas gata. – Men jag skulle verkligen fundera innan jag byggde en likadan, säger trafikplanerare Josefine Weinberg.

  • Publicerad 10:24, 20 jan 2012

Det var i slutet av augusti som den hemska olyckan på Renstiernas gata inträffade. 33-årige Jonas Redmo hade bråttom och sprang över Åsögatan längs den trottoar som löper över denna korsning. En insvängande bil körde över honom. Nästa dag avled han till följd av skadorna.
Efter olyckan har både Södermalmsnytt och trafikkontoret tagit emot flera samtal om just denna korsning. Den innehåller en så kallad genomgående gångbana. Det innebär att trottoaren längs Renstiernas gata fortsätter över Åsögatan. De gående har företräde och samma rättigheter som om de promenerade på vilken trottoar som helst.

”Finns på flera ställen”
– Det här är en lösning som finns på flera ställen i Stockholm. Bland annat på Götgatan, Folkungagatan och Timmermansgatan. Man gör det för öka tryggheten för de gående, säger Josefine Weinberg, trafikplanerare och ansvarig för Södermalm.
Men frågan är om det blir säkrare. Anna, som valt att vara anonym i tidningen, tycker inte det. Hon jobbar i området och passerar korsningen flera gånger om dagen. Förra veckan var det nära att hon blev påkörd.
– En bil kom svängande. Skulle jag inte hoppat bakåt hade han kört på mig. Jag undrar inte om utan när nästa allvarliga olycka sker. Den här korsningen är farlig. Om det finns en trottoar beter sig folk som på en trottoar. De måste ta bort den, menar hon.
Trafikkontoret har dock inga tankar på att förändra korsningen.
– I och med dödsolyckan har jag varit där på plats och tittat. Min uppfattning är att vi ska låta det vara. Det verkar dock som att folk inte riktigt vet vad som gäller. Även en polis har hört av sig och undrat, säger Josefine Weinberg.
Tycker du att det här är en bra lösning?
– Efter olyckan har jag börjat tvivla. Jag skulle verkligen fundera innan jag byggde en genomgående gångbana. Det uppstår ju en risk om de gående beter sig som på en trottoar och förarna inte känner till att de ska lämna företräde.

Fakta

Fyra typer av övergångsställen
Trafikljus: Gående har företräde (vid grönt).
Vanligt övergångsställe: Gående har företräde.
Genomgående gångbana: Gående har samma rättigheter som på en trottoar.
Gångpassage, övergångsställe utan vita markeringar och herr Gårman-skylt: gående har inte företräde.