När cyklisterna regerade i Stockholm

  • Publicerad 04:58, 1 jan 2019

Det sägs att rekordmånga cyklar i Stockholm i dag.
Men då glömmer vi vår historia.
Fotografen K W Gullers bilder från 1940-talet visar på en cykelstad av större dignitet, där bilister och cyklister artigt delade på det gemensamma vägutrymmet.

I en serie får du möta flera klassiska stockholmsfotografer. Serien är ett samarbete mellan Mitt i och Nordiska museet. Detta är första delen om K W Gullers. Mitt i:s fotograf Stefan Källstigen har fotograferat platserna som de ser ut i dag.


Fotografen K W Gullers i arbete vid sitt skrivbord. Foto: Nordiska museets arkiv


Järnvägen skapade ofta köer för andra trafikanter och platsen var i folkmun känd som ”Tegelbackseländet”. Foto: K W Gullers / Nordiska museet


I dag regleras inte tågtrafiken till centralen av bommar som på 1940-talet. Foto: Stefan Källstigen

Den klassiska stockholmsfotografen K W Gullers tog massor med bilder i huvudstaden under cykelns guldålder på 1940-talet.

Under detta decennium stod cyklingen på sin topp, nästan alla människor cyklade. Ungefär 70 procent av alla fordon i Stockholm var cyklar.


Cykelbud på Bredgränd i Gamla stan. Foto: K W Gullers / Nordiska museet

1940-talets bud i modern tappning. Men platsen är den samma: Bredgränd i Gamla Stan, där hotell Reisen nu ligger. Foto: Stefan Källstigen

Efter cykelns gyllene år på 1940-talet kom bilismen att tränga undan andelen tvåhjulingar i trafiken till bara några procent under 70-talet.

Därefter har cyklingen återigen ökat.


Inga cykelhjälmar men väl studentmössor. Foto: K W Gullers / Nordiska museet

Stadshusbron och området runt Stadshuset ser i dag radikalt annorlunda ut. Foto: Stefan Källstigen

Cykelhjälmar var okända på denna tid, men ringklockor och cykellampor ser man på nästan alla cyklar.

Nu introducerades även utbildningar i trafikvett för cyklister. Material togs fram att användas i skolorna och det arrangerades trafikdagar. Ofta med besök från en poliskonstapel.


Cyklister, spårvagnar och bilar om vartannat. Foto: K W Gullers / Nordiska museet

I dag är cykelbanan separerad från bilvägen vid Norra bantorget. Foto: Stefan Källstigen


Arbetspendlande cyklister med väl trampar hemåt. Foto: K W Gullers / Nordiska museet


Tranebergsbron i dag. Spårvagnen har bytts ut mot tunnelbana. Foto: Stefan Källstigen

Trafikstockningar är inget modernt påfund, här köar både cyklister och bilister under järnvägsbron vid Tegelbacken. Foto: K W Gullers / Nordiska museet

Samma plats, järnvägsbron under Tegelbacken i dag. Foto: Stefan Källstigen


K W Gullers och deckarförfattaren Stieg Trenter på Vespa-motorcykel vid  Järntorget i Gamla stan. Foto:  Nordiska museets arkiv

Skildrade stockholmarna under hela sitt liv

  • Fotografen K W Gullers levde mellan 1916 och 1998.
  • Han räknas som en av de stora Stockholmsskildrarna.
  • 1938 öppnade han Studio Gullers på S:t Eriksgatan, några år senare flyttade han till Kungstornet på Kungsgatan.
  • Han jobbade för alla de stora bildtidningarna i Sverige, men även många utländska men är nog mest känd för alla fotoböckerna han gav ut.
  • Under hela sitt liv fotograferade han huvudstaden och dess invånare.

Läs mer

I Mitt i:s serie får du möta klassiska stockholmsfotografer.

Serien är ett samarbete mellan Mitt i och Nordiska museet.

 

Läs andra delen om fotografen Erik Holmén och hans bilder av NK här:

Läs tredje delen om fotografen Erik Liljeroth som fångade staden i ständig förändring:

Hovfotografen fångade en stad i ständig förändring