Nackaborna får mest konsumentrådgivning

Nackas invånare får mest konsumentrådgivning av alla i Stockholms län. Kommunens invånare får i genomsnitt två minuter per invånare och år, riksnittet ligger på en och en halv minut per invånare och år.

  • Publicerad 05:29, 26 maj 2018

När du har köpt en frys som går sönder redan innan drinkens första isbitar hunnit frysa kan du vända dig till Konsumentverket för att få råd och hjälp hur du ska göra. Kommunerna i Stockholms län lägger totalt 393 timmar i veckan på konsumentvägledning.  Nacka är den kommun i länet som lägger näst flest timmar i veckan: 48. Och flest minuter per invånare och år. Därmed får Nackaborna i snitt två minuters rådgivning per år .

– Vi har tre personer som arbetar med konsument- och skuldfrågor i Nacka. En tjänst är vigd åt konsumentrådgivning, säger Ingrid Mohlin, enhetschef kontaktcenter, Nacka kommun.

Vad gör en konsumentrådgivare?

– Det är olika saker, men man kan hjälpa personer med rådgivning, vi informerar unga hur det fungerar med sms-lån. Har man köpt någonting kan vi hjälpa till om man behöver råd, säger Ingrid Mohlin.