Nacka sänker målet från 1200 till 600 nya bostäder per år på västra Sicklaön. Foto: Mitt i

Nacka slår av på byggtakten – bostadsmålet halveras

Nacka kommer att byggas ut i en lugnare takt än vad som tidigare planerats, meddelar Alliansen. Vikande konjunktur, svalare bostadsmarknad och kommunala sparkrav är några av orsakerna. Bland annat skjuts omvandlingen av Järlahöjden upp flera år.

  • Publicerad 11:34, 22 jan 2020

Nyheten, som är en rejäl kursändring vad gäller utbyggnaden av Nacka stad, presenterades av Alliansen på onsdagen.

Bakgrunden är enligt partierna att flera förutsättningar har förändrats: Tunnelbanans försening (klar först 2030), en svalare bostadsmarknad och en vikande konjunktur nämns som exempel.

Förändrade förutsättningar gör att det är både naturligt och ansvarsfullt att anpassa byggtakten”, skriver Alliansen i ett pressmeddelande.

Bland annat skjuts omvandlingen av Järlahöjden flera år på framtiden vilket bland annat innebär att dagens idrottsanläggningar kan vara kvar längre än planerat.

Bostadsmål på Sicklaön halveras

Totalt sänker kommunen målet kraftigt vad gäller byggtakten på västra Sicklaön, till 600 nya bostäder per år mot 1200 som tidigare sagts.

Nyheten kommer inte som en överraskning. Redan i den ekonomiska åtgärdsplan som godkändes av kommunstyrelsen i förra veckan, nämndes att Nacka ville spara cirka 100 miljoner kronor om året på investeringar, genom en ”realistisk genomförandeplanering”.

Jag tror att beskedet om en lugnare byggtakt kommer att tas emot väldigt positivt

Mats Gerdau, M

– Nackaborna har stor framtidstro och vill ha tunnelbanan och nya naturnära stadskvarter, men jag tror att beskedet om en lugnare byggtakt kommer att tas emot väldigt positivt. Nu får vi mer tid att göra allt riktigt trivsamt och på ett sätt som Nackaborna är bekväma med, säger kommunalrådet Mats Gerdau (M).

Byggplaner vid tunnelbanan prioriteras

Några projekt kommer dock att prioriteras. Enligt Alliansen handlar det om Nya gatan (stadshus Forum-överdäckningen), om Sickla stationshus och om andra lägen vid de planerade tunnelbanestationerna.

Dock kommer tunnelbaneavtalet med staten att behöva förhandlas om, säger Mats Gerdau till Nacka Värmdö-Posten.

Artikeln kommer att uppdateras under dagen med fler kommentarer.