Bolagen får också böta 600 kronor för farligt parkerade elsparkcyklar och 1 000 kronor för varje fordon som de själva placerar farligt eller om de ställer ut trasiga fordon.

– Vi välkomnar elsparkcykelentreprenörerna till Nacka, men för att täcka kommunens kostnader för hanteringen av cyklarna, det vill säga att flytta dem från olämpliga ställen samt administration kring detta med mera, inför vi nu en årlig avgift per cykel som ställs ut i Nacka kommun. Detta på samma sätt som Stockholms stad gjort tidigare. Den som hyr en cykel har också ett ansvar att framföra den på ett trafiksäkert sätt samt ställa upp den säkert efter användning, säger Hans Peters (C), ordförande i Natur- och trafiknämnden.

Socialdemokraterna välkomnar avgifterna men anser också att kommunen borde ha begränsat hur många bolag som får etableras i Nacka och hur många elsparkcyklar de får placera ut.

”För Nacka finns då risken att de bolag som inte fick etableras i Stockholm istället etableras i Nacka. Det finns potential att Nacka då får oseriösa aktörer samtidigt som det riskerar att underminera Stockholms lösning. Aktörer ansvarar för uppställningsplatser inte var kunden lämnar sin el-scooter, en kund i Nacka kan då lämna en el-sparkcykel från ett bolag som inte fått tillstånd i Stockholm i just Stockholms kommun”, skriver Socialdemokraterna i en protokollsanteckning.