Nacka är den kommun i länet där bilarna ökar överlägset mest. Men många är också miljöbilar, som Ulf Hagströms Toyota Prius. Foto: Mattias Kamgren

Nacka är kommunen där bilarna ökar mest

Medan antalet bilar minskar i Stockholms stad ökar de kraftigt i grannkommunen Nacka – mest i hela länet. Det visar statistik från 2019. – Det är problematiskt med ett ökat antal bilar på vägarna, säger Cathrin Bergenstråhle, ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

  • Publicerad 05:30, 3 mar 2020

Tycker du att det är trångt på vägarna i Nacka? Det har sin förklaring.

I fjol ökade antalet registrerade personbilar i Nacka – trots klimatdebatten – med nästan 4 000. Det motsvarar i stort sett hela ökningen i Stockholms län.

I Stockholms stad minskade samtidigt antalet personbilar med drygt 3 000.

Så många bilar finns din kommun

Tabellen visar antalet personbilar i din kommun vid årsskiftet 2019/2020

Personbilar 20182019
Stockholm355 457352 138
Nacka45 86949 860
Södertälje46 24147 721
Solna40 94841 114
Huddinge38 39938 428
Haninge33 03633 422
Sollentuna33 50533 103
Norrtälje32 61833 038
Täby30 38230 505
Botkyrka30 24730 368
Järfälla29 24329 324
Österåker20 52620 856
Sigtuna19 21519 675
Värmdö18 67218 738
Upplands Väsby18 25718 521
Lidingö17 80917 833
Tyresö17 62317 603
Danderyd17 53317 345
Sundbyberg16 01015 958
Vallentuna15 74315 914
Ekerö12 89412 802
Nynäshamn12 38512 345
Upplands-Bro11 91212 019
Salem6 5296 478
Nykvarn5 4435 538
Vaxholm5 2605 219

Källa: Trafikanalys

En förklaring till ökningen i Nacka, är att kommunen har en kraftig folkökning.

– Ju större befolkningen blir desto fler bilar används. Historiskt sett har vi bara sett en minskning av antalet bilar i samband med lågkonjunkturer, säger Anette Myhr som är statistiker på Trafikanalys.

 

Anette Myhr, statistiker. Foto: Trafikanalys

Men allt handlar inte om folkökning. Bilinnehavet i Nacka ökade också kraftigt räknat per tusen invånare.

Jag tror det är svårt att få folk att sluta åka bil

Ulf Hagström, 77, Nackabo.

Mitt i frågade två bilägande Nackabor, Ulf 77 och Elma 25, om man verkligen behöver bil när man bor här:

– Nej, det gör man inte. Jag använder inte bilen särskilt ofta, och aldrig när jag åker in till stan. Det är få städer som har så bra kommunikationer som Stockholm, säger Ulf Hagström.

Ändå: När Mitt i träffar honom har han precis varit och tvättat sin Toyota.

– Vi har dubbelt boende. Min fru har ett hus i Falun och ska man ha med sig mycket saker när man åker dit är bilen bra. Dessutom spelar jag kontrabas. Den tar man inte under armen.

Tycker du det är ett problem att fler skaffar bil?

– Jag tror det är svårt att få folk att sluta åka bil.

Ulf Hagström har haft sin Toyota Prius, som är en elhybrid, i tio år. ”Jag var tidig med miljötänk”, säger han. Foto: Mattias Kamgren

Elma Josic är 25 och fick ta över sin mammas bil i fjol.

– Om jag jobbade i Nacka eller Värmdö skulle jag inte ha bil, på grund av kostnaden men också miljön. Men jag jobbar i Södertälje. Enkel väg tar det en timme och femton minuter med kollektivtrafik men bara 35-40 minuter med bilen, förklarar hon.

Elma Josic arbetspendlar till Södertälje. Men bilen funkar också när man ska hem med tunga matkassar. Foto: Mattias Kamgren

Politiker hoppas att fler väljer kollektivtrafik

Så vad anser Nackas styrande politiker om att bilismen i kommunen ökar?

Det är problematiskt med ett ökat antal bilar på vägarna särskilt i rusningstrafik. Därför har vi en klimatsmart samhällsplanering i Nacka. De nya bostäderna tillkommer i centrala, kollektivtrafiknära lägen, säger Cathrin Bergenstråhle, (M), ordförande i miljö- och trafiknämnden och fortsätter:

Bilarna i Nacka har blivit fler. Foto: Mattias Kamgren

– Vi arbetar för att minska arbetspendling med bil genom att kollektivtrafiken byggs ut kraftigt. Samtidigt bygger vi nya cykelstråk och infartsparkeringar för både bilar och cyklar.

Cathrin Bergenstråhle hänvisar också till statistik, som visar att Nacka har en hög andel miljöbilar: 12,6 procent (siffror från Kvdbil).

Det viktigaste är att få bort bensin och diesel som bränsle

Hans Peters (C).

Hans Peters (C) ordförande i natur- och trafiknämnden, ser inte bilökningen som ett problem i sig.

– Men om alla åker samma tider så blir det ju trängre på vägarna. Det viktigaste är att få bort bensin och diesel som bränsle, säger han.

Bilar per tusen invånare 

Tabellen visar antalet bilar i relation till hur många som bor i din kommun.

Bilar/tusen invånare20182019
Botkyrka326322
Danderyd528527
Ekerö457448
Haninge368365
Huddinge345341
Järfälla375367
Lidingö373371
Nacka444474
Norrtälje530529
Nykvarn501503
Nynäshamn439432
Salem389386
Sigtuna401403
Sollentuna463449
Solna504498
Stockholm370361
Sundbyberg318306
Södertälje476483
Tyresö368365
Täby427424
Upplands-Bro416410
Upplands Väsby403398
Vallentuna473468
Vaxholm440435
Värmdö422417
Österåker460459

Källa: Trafikanalys 

Fakta

Nacka avviker från trenden

I 10 av länets 26 kommuner minskade antalet bilar i antal under 2019 i jämförelse med året innan. Men i länet i stort blev bilarna fler.

Vid årsskiftet 2019/2020 fanns 935 865 bilar i trafik vilket är drygt 4 000 fler bilar än vid årsskiftet året innan.

Trots fler bilar på länets vägar minskade antalet bilar per tusen invånare under 2019. Nu finns 394 bilar per 1 000 stockholmare, vilket är fyra färre bilar i jämförelse med året innan.

I de allra flesta kommuner var trenden densamma under förra året. Nacka, Nykvarn, Sigtuna och Södertälje avviker från trenden.

Källa: Trafikanalys
Visa merVisa mindre