Mitt i:s pressetiska riktlinjer
Att producera nära och engagerande lokaljournalistik – och göra det på ett ansvarsfullt sätt med hög trovärdighet – kräver att man gör val. På Mitt i:s redaktion gör vi sådana val varje dag.
- Nyheter
- Publicerad 15:06, 10 jan 2016
Som stöd finns Mitt i:s pressetiska riktlinjer. De bygger till stora delar på Spelreglerna för press, radio och TV (publicitetsregler och yrkesetiska regler) men har kompletterats för att i så hög grad som möjligt vara till hjälp för vår redaktion och vår publicistiska verksamhet.
Mitt i:s riktlinjer ska vara just ett stöd, inte benhårda regler som är tillämpliga i varje given situation. Varje publicering har sina egna omständigheter som man behöver ta hänsyn till, och det är ofta i samtal med kollegor, med sin nyhetschef eller med ansvarig utgivare vi hittar lösningarna som gör att vi kan förvalta publicistiskt svårhanterligt material på ett ansvarsfullt sätt. Vårt utgångsläge är att en bra story ska gå att publicera – vi vill berätta – och en tydlig pressetisk hållning kan hjälpa oss att nå dit.
Vi ska också i största möjliga mån vara transparenta. Det ökar vår trovärdighet och stärker vår relation till läsarna. När det hjälper läsarna försöker vi förklara varför vi tagit ett visst publiceringsbeslut: Hur vi tänkte när vi publicerade ett namn, hur vi har gjort en granskning.
Mitt i:s riktlinjer ska även vara ett levande dokument. När vi stöter på nya publicistiska klurigheter som inte finns i det här dokumentet har vi alla ett ansvar att lyfta dem. Ansvarig utgivare avgör sedan om lösningen ska vara en del av våra pressetiska riktlinjer.