Hop on. Mitt i:s reporter Naimi Lundegård hoppar på den självkörande bussen som nu går att beställa. Foto: Stefan Källstigen

Mitt i beställer en busstur utan förare

Inga mer hållplatser när man nu kan beställa den självkörande bussen i Barkarbystaden. Men hur går det egentligen till? Mitt i tar en tur för att testa.

  • Publicerad 17:23, 29 apr 2022

Nu tar vi nästa steg

April har bestämt sig för att bjuda på sol när Mitt i:s reporter och fotograf beställer den röda självkörande bussen.

Resan börjar vid Stora Torget. I appen "Res i Barkarby" beställer vi vår röda buss och får en upphämtningsplats; Karlsundsvägen 2. Samtidigt som vi rör oss ditåt kan vi på en karta i appen följa hur bussen långsamt rör sig mot samma plats, spänningen växer.

Nästa steg

I dag finns det personal på bussarna men SL hoppas till hösten kunna styra bussen från kontrolltorn.

Men ett nytt steg har tagits, när man nu kan beställa bussen till sig själv – så länge man befinner sig, och ska till, en plats inom Barkarbystaden.

– Sedan 2018 har vi satsat på att bygga världens mest moderna kollektivtrafiknät i Barkarbystaden och ambitionen har från första början varit att vi ska gå över till on demand, så nu tar vi nästa steg, säger Jens Lindström, chef på Nobina Technology.

Bussapp. För att boka bussen behövs appen "Res i Barkarby". Foto: Stefan Källstigen

Relationsskapande. Pal Singh har varit operatör på bussen i tre år, " Jämfört med vanlig buss så kommer man närmre människorna här", säger han. Foto: Stefan Källstigen

"Intressant jobb"

Efter tio minuter rullar bussen upp till vår bestämda plats. Ombord jobbar Pal Singh.

– Det är intressant jobb för det händer alltid nya saker, det är spännande att följa utvecklingen, säger han.

Han har jobbat som operatör på bussen i tre år och klickar vant på knapparna när den stannar vid korsningar.

Bussen kör i 15 kilometer i timmen och vi rullar långsamt genom Barkarbystaden. Men så tvärstannar kärran plötsligt. Fotografens kamera faller ner på golvet och det gäller att ta ett rejält grepp i bussens handtag. Det är en bil som kört om oss.

– Det finns sensorer som ser till att den stannar direkt. Den vet det mesta själv, vi ser mest till att allt funkar som det ska, berättar Pal.

Underlätta lokalt resande

I dag går det endast att beställa bussen via appen.

Hur tillgängligt är det för alla?

– Planen är att man ska kunna ringa och beställa bussen i framtiden. Sen har bussen två huvudfunktioner, att knyta ihop resande med övrig kollektivtrafik och att underlätta det lokala resandet inom området. Bor du vid äldreboendet kan du ta bussen till Ikea för en lunch, säger Jens Lindström.

Växer. "När Barkarbystaden växer kan det nog vara bra med bussen" tror Jesper Schön på bild med Tara Kadir Schön. Foto: Stefan Källstigen

Lockar fler. Kittie Tuomisto och Jenny Strand i Barkarbystaden tror att fler kan börja använda bussen när man nu kan beställa den. Foto: Stefan Källstigen

35 nya hållplatser

Du beställer bussen via appen "Res i Barkarby".

De hållplatser som fanns kommer finnas kvar men 35 nya virtuella hållplatser har lagts till.

Resa beställer du mellan 9.00 - 19.00 på vardagar och 11.00 - 18.00 på helger.

Du använder SL-kortet eller köper biljett för att åka på bussen.

Projektet är ett samarbete mellan SL, Nobina och Järfälla kommun ihop med Vinnova, FFI, Observit, KTH och Telia.

Källa: SL / Järfälla kommun

Visa merVisa mindre

"Fler skulle använda den"

Avstigning blir vid Stora Torget. Där sitter Jakobsbergsborna Tara Kadir Schön och Jesper Schön med en kaffe i solen. De har aldrig provat bussen.

– Men det låter bra, då slipper man vänta på den vanliga bussen. En sån skulle behövas i Jakobsberg också, säger Tara.

Inte heller Kittie Tuomisto i Barkarbystaden har provat bussen.

– Jag har inte sett så många åka den men kanske att fler skulle börja använda den, särskilt äldre, tror hon.

Enligt Jens Lindström är även förhoppningen att fler börjar ta bussen nu.

– När bussen gick i linjetrafik hade den ett mindre upptagningsområde men med on demand ökar detta och därmed resenärsnyttan. Förhoppningen är att det också gör bussen mer attraktiv.

Det är svårt att inte impas av teknologin i de förarlösa bussarna. Men frågan växer efteråt, är inte detta mer av en cool grej? När det är bråttom till jobbet kommer nog buss 175 eller pendeln gälla ett tag till framöver.

Trio. Idag finns det tre stycken självkörande bussar som kör med en maxhastighet på 15 km/h. Foto: Stefan Källstigen