Ett skäl till gårdsbutikernas ökande popularitet är att vi handlar mer på hemmaplan under pandemin. Det säger Saga Bowallius, analytiker på HUI.

– Om man jobbar hemifrån i stället för att åka in till stan handlar man mer i sitt närområde. Vi har också sett att bilburna handelsplatser, som Arninge C, dit man enkelt tar sig med bilen också går bra. Människor vill gärna undvika kollektivtrafiken.

Enligt Anders Dalenius, projektledare på Svenskt kött, är vi konsumenter mer måna om att djuren haft det bra. Den omtanken säger han har ökat i pandemins spår.

­ De tydliga trenderna i pandemins spår är att det finns en ökad omtanke och medvetenhet kring produktionsvillor för livsmedel och framför allt för kött, säger Anders Dalenius på branschorganisationen Svenskt kött.

Han ser en tydlig trend i att konsumenter väljer svenskt eller lokalt och att det kan gå före det som är ekologiskt men importerat.

– Jag tror också att det finns en grupp foodies, gastronomiskt intresserade, som upptäckt gårdsbutikerna.

Med hemmasittandet följer ett växande intresse för matlagning hos fler än matnördarna. Det märks på hur unga under 30 googlar efter middagstips.

– Innan pandemin ville de ha "god mat under en halvtimme". Nu söker man på "långkok" eller "egen pastej". Det intresset har funnits bland de mer avancerade förut, nu har det spridit sig. För nu har fler möjlighet att laga rätter som tar tid.

Att ett ökat matintresset ligger bakom tror även Saga Bowallius, analytiker på HUI.

– När restaurangbesöken går ner och festar man istället till på hemmaplan. Jag tänker också att det kan vara en del av miljötrenden, att vi vill konsumera mer hållbart, säger hon.

Det är ännu osäkert vilket julfirande som blir möjligt i år. Men längtan efter en riktig jul kan kanaliseras på julbordet, tror Anders Dalenius.

– Vi vill ha riktig skinka, korv och köttbullar. Världen är läskig och då vill vi ha lite mys.