Miljardnota för Sumpan när järnvägen byggs ut
Tidigast 2022 ska Mälarbanan börja byggas ut i Sundbyberg. Utbyggnaden väntas ta åtta år – och kommunen ska vara med och betala notan på drygt en miljard kronor.
- Nyheter
- Publicerad 11:30, 13 dec 2019
Järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut från två spår till fyra. Avgångarna ska bli fler och ankomsttiderna ska bli säkrare.
Enligt Trafikverket beräknas hela utbyggnaden kosta sammanlagt 19,5 miljarder kronor.
Om ett par år väntas arbetet dra igång ordentligt på sträckan Huvudsta-Spånga, genom Sundbyberg. I Solna planeras fyra nya spår, en tunnel ovan mark och en ny pendeltågsstation i Huvudsta. I Sundbyberg ska järnvägen byggas ut med nya spår i en tunnel.
Men att bygga ut en järnväg tar tid – och det är inte gratis.
Ska betala 1,12 miljarder
Sundbybergs kommun kommer behöva stå för en del av notan. Staden kommer medfinansiera sin järnvägstunnel, som väntas kosta 800 miljoner kronor. Utöver det ska Sumpan även vara med och betala för en tunnelförlängning för 321 miljoner kronor.
Det betyder att den sammanlagda prislappen väntas landa på sammanlagt 1,12 miljarder för kommunen.