Utslitna. Avdelningschef Jonas Eliasson visar några kontorsmöbler som stadsdelsförvaltningen i Spånga-Tensta låter renovera inför flytten. Foto: Stefan Källstigen

Men kolla här – stadsdelen lackar och klär om

Var så god och sitt. Snart på omklädda soffor och omlackade stolar. Stadsdelen Spånga-Tensta lägger en halv miljon kronor på återbruk av sina kontorsmöbler, lagom till att alla byråkrater ska flytta från Lunda till nya lokaler i Tensta.

  • Publicerad 16:57, 15 nov 2021

Kontorsmöbler är ganska dyrt.

I dagarna inleder stadsdelsförvaltningen i Spånga-Tensta en omfattande renovering av sina kontorsmöbler.

– Staden har höga ambitioner om återbruk av möbler och inventarier, förklarar Jonas Eliasson, avdelningschef i stadsdelen.

Uppfräschningen av kontorsmöblemanget kostar skattebetalarna en halv miljon kronor.

I ett konferensrum, kallat nämndrummet, står exempel på att återbruk lönar sig, enligt stadsdelen. Ett 30-tal stålrörsstolar, i dag klädda med ett rött tyg, ska kläs om.

Billigare och mer miljövänligt än att köpa nytt, enligt enligt Jonas Eliasson.

– Kontorsmöbler är ganska dyrt, konstaterar han och exemplifierar med att ett nytt skrivbord kan gå loss på 8 000 kronor.

Notan som Stockholms stads olika förvaltningar, stadsdelar och bolag, lagt på kontorsmöbler de senaste åren skiljer stort, visar en enkät som Mitt i har gjort.

Sticker ut

Stadsdelen Kungsholmen sticker ut med en av de senaste årens billigast möbelnotor, 424 kronor 2020. Stadens bolag Sisab slantade upp 7,2 miljoner kronor vid en kontorsflytt 2018.

Enkätsvaren tidningen fått är inte en topplista utan exempel på hur mycket stadens olika verksamheter satsat på möbler de senaste åren. Satsningar som styrs av upphandlingar, slitage, behov, omorganisationer, fler eller färre anställda, etcetera.

Nästa år flyttar stadsdelsförvaltningens personal i Spånga-Tensta till nya lokaler, till det som tidigare varit servicehus på Elinsborgsbacken i Tensta.

Inför flytten har kontorsmöblerna i förvaltningshuset i Lunda kontrollerats.

– Alla möbler har fotograferats och katalogiserats, säger Jonas Eliasson.

Stadsdelen har upphandlat en möbelrenoverare som ska sköta såväl omklädning som omlackering av stolar, soffor, och annat behövligt för att stadsdelens byråkrati ska fungera.

En del av kontorsmöblerna här i förvaltningshuset kommer att lämnas till Stocket, stadens interna bytesmarknad där olika förvaltningar och bolag kan byta kontorsmöbler med varandra.

Slängs

För några möbler är livet på kontor slut.

– En del går till destruktion.

Möbelrenoveringen ska vara klar innan årsskiftet.

Kostnaden för flytten till nya förvaltningshuset i Tensta beräknas till åtta miljoner kronor.

Regler när staden köper kontorsmöbler

Stockholms stads samtliga förvaltningar, stadsdelar och bolag lyder under Lagen om offentlig upphandling, LOU, vid upphandling av kontorsmöbler.

Kontorsmöbler hos förvaltningar och stadsdelar upphandlas centralt.

Stadens bolag kan välja mellan att delta i den centrala upphandlingen eller upphandla egna avtal.

Källa: Serviceförvaltningen i Stockholms stad

Visa merVisa mindre

Andras notor*

*Senaste möbelnotan för några av stadens andra förvaltningar, stadsdelar och bolag.

Arbetsmarknadsförvaltningen: 2,6 mkr 2019/2021.

Södermalms stadsdelsförvaltning: 2 886 kr 2021.

Kyrkogårdsförvaltningen: 700 000 kr 2013.

AB Stokab: 6,1 mkr, bytt kontor 2018/2020.

Stockholm parkering: 600 000 kr 2021.

Serviceförvaltningen: 5,6 mkr, anställt fler 2015-2021.

Skärholmens stadsdel: 1,4 mkr 2019-2021, gäller stadsdelens samtliga verksamheter.

Visa merVisa mindre

Vår möbelenkät

Mitt i frågade Stockholms stads 52 förvaltningar, stadsdelar och bolag hur mycket de köpt kontorsmöbler för.

Tolv förvaltningar, sex stadsdelar, och nio bolag svarade på Mitt i:s mejl.

Åtta av de som svarade har inte kunnat ange något belopp, främst för att möblerna inköpts för länge sedan.

Visa merVisa mindre