
Smaska säkert. Matgäster måste hålla avstånd. Foto: Trullsa/Mostphotos
Max minimerar sittplatser efter kritik
Max hamburgerrestaurang i Enköping har minskat antalet sittplatser efter kritik från kommunens livmedelsinspektör. Detta för att gästerna ska kunna hålla avstånd och minska risken för smittspridning.
- Nyheter
- Publicerad 10:13, 15 jan 2021
Självklart har vi tagit till oss av synpunkterna.
Att hindra och minska smittspridningen av covid-19 är ett stort allmänt intresse. En mycket betydelsefull del i att hindra och minska smittspridningen är att undvika trängsel. Miljö- och byggnadsförvaltningen i Enköpings kommun utförde därför den 5 januari 2021 en kontroll av Max hamburgerrestaurang i Enköping.
Otillräckligt avstånd
Vid kontrollen konstaterade miljö- och byggnadsförvaltningen att möbleringen inte var tillräckligt anpassad i serveringen. Avståndet mellan borden var inte minst en meter. Vidare fanns det flera bord där det gick att sitta fler än fyra personer.
Vid besöket var det även trångt mellan gästerna vid självbetjäningsautomaterna. Automaterna stod för nära varandra vilket gjorde att gästerna inte hade möjlighet att hålla avstånd till varandra när de beställde.
Den 7 januari beslutade Enköpings kommun om ett föreläggande enligt lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen.
Erik Filén, presskontakt hos Max, meddelar att bristerna nu är åtgärdade.
– Självklart har vi tagit till oss av synpunkterna och har åtgärdat i enlighet med dem, vilket innebär att vi spärrat av fler sittplatser och stängt av expresskassor, meddelar han.
Uppfyller nu kraven
Vid ett nytt besök den 14 januari konstaterade kommunens inspektörer att restaurangen nu uppfyller kraven på smittskyddsåtgärder.
Erik Filén menar att företaget är noga med att följa Folkhälsomyndighetens föreskrifter och har gjort så sedan mars.
– Sedan tidigare har vi exempelvis värdar på plats som hjälper gäster att hitta sittplatser och underlättar att hålla avstånd vid behov. Vidare finns tydlig skyltning på restaurangerna där bordssektioner plockats bort helt, meddelar han.
Mobilbeställning till bilen
Erik Filén tillägger att Max jobbat för att undvika trängsel på flera sätt, så som att erbjuda beställning via en mobilapp och bilservering.
– På så sätt kan gäster beställa direkt via sin telefon och sedan få maten utburen till bilen. För gäster som vill äta på plats går det att beställa mat direkt från bordet via en QR-kod och få sin mat serverad vid bordet, meddelar han.
Max är inte det enda företag i Enköping som fått kritik för att gästerna inte kunnat hålla tillräckligt avstånd. Åtminstone tre andra restauranger och ett kafé har fått liknande synpunkter från kommunens inspektörer.