Riche. Den 14 januari drog Svenska Brasserier igång en protest mot långsamma utbetalningar av stödpengar – och snabba omställningar till nya restriktioner. Foto: Pekka Pääkkö

Matkassarna har räddat krogar

Det första året med pandemin har varit ett stålbad för många ­företag – inte minst i krogbranschen. Men tack vare stammisar, take away-kassar och krögare som tar i från tårna finns det ­restauranger som fortfarande står starka när vaccineringarna äntligen har kommit igång.

  • Publicerad 16:01, 19 feb 2021

Det har verkligen varit stamgästens år.

Tiden med pandemin har varit slitsam för de flesta som jobbar i krogsvängen. Många har sett omsättningen falla rejält, och de olika restriktionerna har ingen undkommit.

Samtidigt har krögarna tvingats vara kreativa och hitta nya vägar.

– Det har varit helt avgörande för att rädda arbetstillfällen, säger Niklas Johansson, vd på Svenska Brasserier där bland annat Riche, Sturehof och Brillo ingår.

Beställer på nätet

Deras middagskasse med en preparerad meny fanns redan när pandemin bröt ut. Men den senaste tiden har efterfrågan exploderat, och under det fjärde kvartalet förra året såg de en ökning med 620 procent.

– Vi har framför allt sett en ökning av personer som är 60+. De har inte klickat hem mat tidigare i någon större utsträckning, men de har börjat göra det under pandemin.

Ett annat grepp för att möta krog-konsumenterna under denna speciella tid är satsningen på de nya pizzabarerna – på Humlegårdsgatan, och snart även i Fält­översten. Under namnet Brillo Pizza serveras nämligen något som det varit stor efterfrågan på under pandemin.

– Man har sett att snabbmat är det område som minskat minst, och bäst av allt har hamburgare och pizza klarat sig.

Innovationer i all ära, men utan gäster är de inte värda mycket. Och i tider när människors vanor och beteende förändras blir det ännu tydligare vilka som verkligen är stammisar.

– Det har verkligen varit stamgästens år. Vi är otroligt glada och stolta över alla som stöttat oss så enormt under det här året, säger Niklas Johansson.

Foto: Mimmi Epstein

Möblerade om i matsalen

Ett par kvarter norrut längs Sturegatan ligger den prisbelönta krogen Hantverket. Även där har take away-kassen med en hel meny, som de lanserade under pandemin, varit ett viktigt tillskott.

– Den är väldigt uppskattad och ett jättebra alternativ till alla som vill, men av olika skäl inte kan komma hit, berättar Jonathan Livebrant, restaurangchef på Hantverket.

För de gäster som kommer till deras fysiska restaurang har de anpassat lokalerna för att följa restriktionerna kring avstånd. I matsalen rök det några bord, men genom att stuva om lite i sitt chambre séparée fick de in några extra bord där.

Då är det värre med tiderna, berättar Jonathan Livebrant. Klockan åtta-gränsen innebär att de bara kan ta emot ett sällskap per bord per kväll.

– Det är nog den svåraste utmaningen, många hinner inte ens ut och äta efter jobbet som det är nu.

Prövningarna till trots tror Jonathan Livebrant att Hantverket kommer gå relativt starka ur den här krisen.

– Jag är stolt över att vi har lyckats så väl med att ställa om och erbjuda en bra upplevelse och samtidigt följa restriktionerna, säger Jonathan Livebrant.

Även Niklas Johansson på Svenska Brasserier ser ljust på framtiden.

– Jag tror att det finns ett enormt uppdämt behov av att hitta på saker när det väl vänder. Samtidigt tror jag att en del saker kommer att förändras mer permanent. Även om den fysiska restaurangen är kärnan i vår business så tror jag att morgondagens restaurangupplevelse kommer att vara mer digital än innan pandemin, säger Niklas Johansson.