I krisen föds många nya samarbeten. På Lilla Essingen drog ICA-handlaren Anna-Lena Hesselgren igång lokala stöttningsprojekt när pandemin sköljde över landet i våras. Den som handlar för 100 kronor i lokala fik eller restauranger får fem procent när man handlar i butiken.

mitti.se/nyheter/sa-forsoker-kungsholmens-krogare-och-fik-overleva-krisen/repubp!rd24CMLC5KJ13yoQZp3jw/

Dessutom säljs bröd från lokala Lilla Mamsens bageri, och inför Alla Hjärtans dag, sålde ICA exempelvis räksmörgåsar på bageriets bröd och deras chokladpraliner.

Lokala samarbeten

– Vi har jobbat med lokala samarbeten tidigare, som när vi bjöd på frukostpåsar tillsammans med bageriet. Nu blev det mer påtagligt när folk skulle hålla sig nära hemmet. Då ville vi kunna stötta med det vi kunde. Det har tagits emot väldigt positivt av både företag och boende, säger Anna-Lena Hesselgren.

Inget utan kunderna

– Vi vore inget utan våra kunder och vi gynnas ju också av att ha ett levande samhälle runt omkring oss. Vi har även gjort andra saker som att bjuda på kaffe vid busshållplatsen, säger hon.

Även om livsmedelsbranschen har klarat krisen bra överlag är det tufft även för dem, med bemanning och att hålla restriktionerna, enligt Anna-Lena Hesselgren.

– Nu när det är kallt ute kan vi inte ha lika mycket utanför butiken, så vi väntar på våren så vi kan börja köra lite mer även där för att minska trängseln, säger hon.