Mitt i Tyresö träffar Marianne Humlin i hemmet. Hon är änka sedan ett halvår och har bott i radhuset sedan 1965. En trivsam liten trädgård omgärdar huset. Det är inte många kvadratmeter gräsmatta men inget som hon själv kan ta hand om, då krämpor sätter käppar i hjulet.

Marianne har, som hon säger, en trädgårdsmästare som brukar komma och klippa gräset några gånger varje säsong.

– Förra veckan ringde någon och frågade om jag ville ha gräsmattan klippt. Jag tyckte rösten lät konstig, men han sa att han hade haft covid och att han kunde skicka någon om fem minuter.

Strax därpå ringde en man på dörren. Mannen uppgav ett pris, 1 500 kronor för gräsklippning.

– Han sa att det var fel på datorn, att jag måste betala kontant – du vet, gamla tanter har alltid lite kontanter i plånboken. Där borde det ha ringt en varningsklocka, men det gjorde det inte... Så jag betalade. Han försvann sen och kom inte tillbaka.

Inget svar hos polisen

När Marianne sedan kontaktar sin ordinarie grässkötare säger han att han inte haft någon kontakt med henne.

– Han sa också att han aldrig tar betalt i förskott och aldrig kontant, utan alltid skickar faktura.

Samma eftermiddag ringde Marianne polisen. Eller försökte.

– Jag ringde 114 14. Under hela fredagen ringde jag och fortsatte sen under helgen och fram till nu (torsdag veckan därpå, reds. anm.). Som mest har jag suttit två och en halv timme i sträck i telefonkö.

– Jag var beredd att lägga ner skiten. Jag är arg på mig själv, på bedragaren, men mest på polisen som inte svarar. En bekant berättade att i polishuset på Kungsholmen satt förtvivlade människor som väntat tre timmar på att få göra polisanmälan.

Vet var fingeravtrycken sitter

Marianne kan av hälso- och andra skäl inte sitta i telefonkö hela dagarna och vände sig därför till Mitt i Tyresö.

– Jag är väldigt påverkad psykiskt av det här och är så besviken att inte polisen svarar.

Hon ger ett väldigt samlat och redigt intryck och har noga reda på signalement och har noterat det telefonnummer som bedragaren ringde från.

– Jag vet också var det finns fingeravtryck, var han tog någonstans i lägenheten. Men det hjälper ju inte när jag inte kan anmäla brottet, säger hon.

Polisens svar

Magnus Mohlin är kommunpolis i Tyresö. När Mitt i drar Mariannes historia blir han först brydd.

– Det här låter precis som fall vi haft tidigare under åren, säger Mohlin.

Han konstaterar att det är ett av alla modus – tillvägagångssätt – som bedragare har i sin arsenal.

– Det är för jäkligt detta, det är vidriga brott.

Varför svarar inte polisen när Marianne ringer och vill anmäla via 114 14?

– Så ska det inte gå till. För flera år sen hade vi de här långa väntetiderna på Polisens kontaktcenter, nu ska det vara bättre, jag har inte hört att det skulle vara så illa nu, men ska kolla upp varför det inte funkar som det ska.

Magnus Mohlin spekulerar i att det kan röra sig om tekniskt fel eller underbemanning. Vidare tar han Mariannes kontaktuppgifter så att han kan ringa upp henne och ta upp anmälan personligen.