Marcus hobby: Att göra filmer om Stockholms lokalbanor

Nockebybanan togs i drift 1914. Hundra år senare rullar den fortfarande, till Brommabornas stolthet. Nu har historien om spårvagnen blivit kortfilm.  – Det finns mycket känslor om den, säger Marcus Ahlin. 

  • Publicerad 16:07, 30 sep 2019

Till vardags jobbar Marcus Ahlin, 40, som ekonom. På fritiden är han ute med kameran och gör korta dokumentärfilmer om lokalbanorna i Stockholm. Filmerna lägger han sedan upp på youtube.

– Jag har ett stort intresse för infrastruktur och samhällsbyggnad. Det är också kul att få vara kreativ på fritiden, säger han.

Marcus Ahlins film om Roslagsbanan är snart uppe i 20 000 tittare och han tror att intresset för Nockebybanan är minst lika stort.

– Framförallt lokalbanorna tror jag blir en stolthet för de platser som de genomlöper. De som bor i Bromma förknippar sig med Nockebybanan i sin vardag. Jag har insett när jag har gjort filmen att det finns mycket känslor om spårvagnen, säger han.

Över 100 år i allmänhetens tjänst

Nockebybanan 1937. Arkivbild: spårvägsmuseet.

Nockebybanan är en 5,7 kilometer lång spårväg i Gamla Bromma trädgårdsstad och åker mellan Alvik och Nockeby. Tågen togs i trafik 1914 och 100 år senare körs spårvagnen fortfarande.

Nockebybanan avgår från Nockeby en oktoberdag 1985. Arkivbild: spårvägsmuseet.

Att spårvagnen trafikerat sträckan så länge fascinerar och är värdefullt för många, tror Marcus Ahlin.

– Nockebybanan har varit mycket stabil. Det skapar en trygghet i ett område att ha spårbunden trafik, till skillnad från bussar där hållplatser kan flyttas. Det är bra att känna till den historia som finns. Och för mig har det varit trevligt att kunna turista i min egen stad, säger han.

Nockebybanan går som tåget tack vare Gamla Bettan