Under pandemiåret 2020 sjönk resandet i kollektivtrafiken i region Stockholm med 50 procent jämfört med 2019, och även i år är antalet resenärer långt färre än vanligt. Nu planerar trafikförvaltningen i region Stockholm för nästa års trafik, och antalet resenärer beräknas bli 80 procent av ett normalår. Det innebär minskade biljettintäkter i samma omfattning och därmed effektiviseringar i trafikutbudet.

För Haninges del handlar det framförallt om utglesad trafik och indragna turer sena kvällar och nätter. Till exempel blir det färre turer nätter mot lördagar och söndagar från Handen till Dalarö och Tyresö och det blir också utglesad trafik till företagsområdena Albyberg och Jordbro företagspark. Orsaken sägs vara lågt antal resande.

"Bara försämringar"

Göran Svensson (S) är kommunalråd i Haninge och ordförande i näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden. Han är mycket kritisk till trafikförvaltningens förslag, som nu är ute på remiss.

– Det är ju bara försämringar, det är inga förbättringar alls, säger han.

Göran Svensson lyfter särskilt fram den försämrade dagtrafiken till Jordbro och Albybergs företagsparker. I Albyberg ska företagare och kunder som besöker bilverkstäderna redan i dag ha problem att ta sig dit.

Trafikförvaltningen hänvisar till lågt antal resande som orsak till förändringarna, vad tänker du om det?

– Om vi tar kvälls- och nattrafiken så är det säkert så att det på vissa turer är ganska få resenärer, men de där kvälls- och natturerna är ju väldigt viktiga för de som arbetar på lite obekväma tider, men också för de som ska ta sig hem från stan på kvällen.

Förslag på trafikförändringar inför 2022 är nu ute på remiss hos kommuner och organisationer, och beslut väntas till sommaren. Det nya trafikåret, och därmed eventuella förändringar, träder i kraft den 13 december 2021.

William Sahlström, 16, Dalarö

– Jag bor på Dalarö och tränar ganska sent på kvällarna. Om de drar in kvälls- och nattiderna kan det bli så att jag missar bussen, då måste jag kanske ringa för att få skjuts från mamma. Jag kan förstå att de kanske vill dra ned på det med tanke på att det är få resande, men det är fortfarande mycket ungdomar som åker bussen på kvällen.

Emily Myrbäck, 34, Jordbro

– Det är på de ställen som verkligen behöver busstrafik sena kvällar som man föreslår att trafik dras in. Det är som att man säger åt folk att inte bo på de ställena helt enkelt, och ska man bo där måste man ha bil, och det vill inte alla ha.

Eva Borg, 52, Handen

– Det är ju inte så bra. Det kan finnas människor som har behov av att åka kvällstid. Jag åker inte så sent på kvällarna, då är jag mest inne. Men det kan vara skönt att veta att det finns möjlighet att åka sent på kvällen.

Kerstin Nilsson, 71, Handen

– Det tycker jag är tråkigt för de som bor där ute. Om man vill vara ute på kvällen, så borde man få kunna ta sig hem utan att åka taxi. Men det skulle inte beröra någon i min närhet, för då ringer de till farmor eller mormor, alltså mig, så får jag hämta.

Zack Cederborg, 40, Vega:

– Jag har färdtjänst, men jag skulle nog åka mer buss om det var mer tillgängligt. För det är ganska trångt där man åker in med elrullstolen. Men att de skulle dra in sena turer är inte så jäkla bra. Det förslaget skulle man behöva ändra på.