Polisen gjorde tillsammans med Stockholms stad en tillsyn på 63 serveringsställen förra helgen. Det handlade om nattklubbar, pubar, restauranger och hotell i innerstan ochi söderort.

Åtta nattklubbar/pubar utmärkte sig genom att de hade många rejält berusade gäster.

– Man har ett stort personligt ansvar när man serverar alkohol. Man ska se till att individen man serverar inte blir märkbart påverkad och tänka på att de ska kunna ta sig hem på ett tryggt och säkert sätt, säger Gisella Bjurhäll, kommunpolis vid lokalpolisområde Norrmalm.

Enligt polisen har krogmiljön många utmaningar just nu, med högt besökstryck, yngre gäster som inte gått på krogen under pandemin och mycket ny personal som kanske inte alltid är utbildad nog. 

Dessutom har många rutiner försvunnit under pandemin när klubbar och krogar haft verksamheten helt eller delvis nere.

Folk kräktes

Polisen såg under tillsynen brister i samarbetet mellan personalen, bristande berusningskontroll vid barer och entréer, outbildad serveringspersonal samt bristfällig arbetsledning.

Man noterade även krossat glas på golvet, någon som kräktes i en pissoar och en nödutgång som var låst.

– Det talar för att vi har en utmaning och en bransch som behöver bulla upp med kunskap, skapa en bättre drift och ett bättre samarbete med oss.

På en nattklubb blev en bartender rapporterad för brott mot alkohollagen då hen enligt polisen sålde fyra starköl till en gäst som hade hängande ögonlock, sluddrande tal och stod ostadigt.

Jämfört med liknade tillsynsinsatser under senaste året hade denna betydligt fler märkbart påverkade eller kraftigt berusade gäster.

Nu måste kunskapen hos personalen bli större och verktyg ges, menar Gisella Bjurhäll som tycker att krogarna generellt är positiva till att utveckla sina verksamheter och ta emot feedback.

– Det är tydligt att personal behöver uppdatera sin kunskap. Vi kommer att behöva hjälpas åt att vända trenden med överserverade gäster.