
Denny Lorentzen är en av tusentals stockholmare som fått erbjudandet, som liknar en faktura. Hans mamma vilar på Skogskyrkogården. Foto: Märta Lefvert
Många har anmält företaget till Konsumentverket
Kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm är nerringd och Konsumentverket har fått mängder av anmälningar mot företaget som erbjuder gravtvätt. Mitt i har försökt nå företaget, men har mötts av tystnad.
- Nyheter
- Publicerad 05:00, 17 maj 2019
Sedan i början av februari är kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm nerringd av personer fått ett erbjudande om ”gravtvätt” från företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB.
Erbjudandet är mycket likt en faktura. Någon broschyr eller annan information om företaget finns inte med i utskicken. Det framgår inte heller när gravtvätten ska ske, om man betalar.
Hittills har 18 personer, både från Stockholm och andra håll i landet, anmält företaget till Konsumentverket (KO). De tycker att erbjudandet är vilseledande. För flera av dem tog det tid att förstå att de inte var tvungna att betala.
”Detta är förkastligt”
Inom lagens ramar eller inte? Konsumentverket har ännu inte fattat något beslut.
– De konsumenter som anmält upplever att erbjudandet de fått ser ut som en faktura och är lätt att missuppfatta. Vi har ännu inte fattat beslut om vi ska öppna ett tillsynsärende eller inte, säger Ida Hallberg, jurist på KO.
Flera av anmälarna är upprörda över att företaget vänder sig till människor som förlorat nära och kära.
”Om man är en äldre människa som blivit av med sin hustru eller man som ligger begravd är det väldigt lätt att man betalar vad man tror är en faktura … Jag tycker detta är förkastligt”, skriver till exempel en man.
Svårt att nå företaget
Mitt i har upprepade gånger försökt nå företaget, via mejl och det mobilnummer som står på utskicket.
Vid det första tillfället svarade en man som uppgav att han arbetade vid kundtjänst. När Mitt i bad om att få prata med en ansvarig för företaget uppgav han att han inte kunde uppge det av rädsla för att ”det ska bli fel”. Mitt i uppmanades att mejla frågor i stället. ”Då svarar han säkert dig”.
Efter samtalet har Mitt i både mejlat, ringt och sms:at företaget, hittills utan att få svar.