Under torsdagen och fredagen förra veckan besökte polisen Fältöversten för att informera äldre om bedrägerier och hur de kan förebyggas.

– Många som kom fram till oss hade blivit uppringda av misstänkta bedragare. Andra var nyfikna och ville veta mer, säger Martin Hultberg Tarantino, kommunpolis vid Östermalm.

Bedrägerierna kan se olika ut men på senare tid har det ofta handlat om att personer ringer och utger sig vara från banken eller polisen.

Av olika anledningar uppmanas brottsoffret att logga in på sin bank-id eller att lämna ifrån sig sina värdesaker.

– Det har förekommit att man säger sig vara från polisen och vill varna för brott. Man låter förtroendeingivande och ber brottsoffren att samla ihop sina värdesaker. De kastas sedan ut genom fönstret eller ställs utanför dörren där de plockas upp av en medbrottsling, säger Martin Hultberg Tarantino.

Problemet är att tillvägagångssätten ständigt förändras.

– Man ska alltid vara vaksam när man får telefonsamtal från folk man inte känner. Ber personen dig att identifiera dig via bank-id eller lämna ut bankuppgifter ska du direkt dra öronen åt dig. Det finns inga seriösa aktörer som ringer upp på det sättet.

Även om det vanligaste tillvägagångssättet är just via telefonen händer det också att bedragaren kommer och knackar på hos folk.

– Släpp inte in någon som du inte vet vad de har där att göra. De flesta som gör hembesök gör inte det oannonserat.  

Dessvärre är mörkertalet stort när det gäller den här typen av brott och det är inte alltid de polisanmäls. Det finns en skam i att ha blivit lurad som gör att en del varken pratar med polis eller anhöriga. Men det är viktigt att en anmälan upprättas, inte minst för att underlätta polisens utredningsarbete.

– De här brotten är generellt svåra att utreda men om de anmäls får vi in uppgifter som kan hjälpa oss. Ju mer information vi kan få desto bättre.