Regeringen vill avveckla Bromma flygplats för att i stället bygga bostäder där. Upp till 50 000 sådana har trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) talat om.

I en debattartikel i Svenska dagbladet manar finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) och stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M) till "en nykter syn på förutsättningarna". De menar bland annat att det skulle dröja till år 2080 att få på plats en stadsdel med 50 000 bostäder.

Daniel Helldén delar inte uppfattningen om att det behöver ta så lång tid.

– Jag är inte byggare, men tänker mig att man kan börja bygga från olika håll och då kan allt gå mycket fortare.

Han tillägger att inte bara fältet i sig skulle påverkas av att flygplatsen läggs ner. Även byggprojekt i kringliggande områden som Ulvsunda och Riksby skulle kunna "skruvas upp" när det inte längre finns några flygplan att behöva anpassa sig till.

https://www.mitti.se/nyheter/ekopark-mest-troligt-om-bromma-flygplats-laggs-ner/repudA!HcI9IlUPc0iIono7pK0NDQ/

Samtidigt är Helldén försiktig med att föreslå slutdatum för en ny stadsdel. Inget är ännu sagt om hur mycket som faktiskt ska byggas på flygfältet, säger han – men föreslår att de första bostäderna kan vara på plats om tio, femton år och "delar av stadsdelen" om 20.

1 000 bostäder om året

Joakim Larsson säger att årtalet 2080 i debattartikeln grundar sig i erfarenhet från andra stadsbyggnadsprojekt.

– Det har tagit ungefär 20 år att bygga Hammarby sjöstad och då pratar vi om betydligt färre bostäder än vad man nu säger sig kunna bygga.

https://www.mitti.se/nyheter/svalt-intresse-bland-stockholmare-att-bevara-bromma-flygplats/repudD!VZTnukotk7V0297NBe1MA/

Han och Anna König Jerlmyr menar att det är omöjligt med mer än cirka 1 000 bostäder per år på en och samma plats, även om man bortser från utmaningar med infrastruktur och kollektivtrafik. Om man bygger från flera håll samtidigt är det fortfarande en optimistisk beräkning, menar Larsson.

– 500 per år är det normala, men givet att Bromma flygfält är så stort skulle man hypotetiskt kunna börja bygga från två håll. Då är det kanske rimligt med 1 000 bostäder.

Hur ser du på risken att det grönblå styret uppfattas som splittrat i den här frågan?

– Vi har haft olika uppfattningar från dag ett och de är kända. Så det är inte konstigt. Vi har respekt för att vi har olika uppfattningar i frågan, det är olika partier som har olika ingångsvärden i det här. Men oavsett vad man tycker är det viktigt att vara realistisk i beskrivningen av hur man ska uppnå sin vision.

När kan det bli nödvändigt att snacka ihop sig om en enad ståndpunkt?

– För det första har vi en regering som inte har en riksdagsmajoritet när det gäller avtalet om flygplatsen. Jag ser inte att vi egentligen behöver lägga så mycket tid och kraft på detta innan riksdagen har fattat beslut.

Frågan är dessutom när en stadsdel anses vara färdig. Malmarna byggs ju fortfarande ut, menar Daniel Helldén.

– Just Bromma och flyget har i decennier varit en på olika sätt infekterad fråga. Det intressanta är att man nu talar om när vi ska sätta i gång och bygga, och när det kan vara klart. På så vis är det glädjande.

https://www.mitti.se/nyheter/flera-partier-vill-se-tunnelbana-till-bromma-flygplats/repuek!ZgkkL0@43X46vhQsturcNw/