På spåret. Löv, fukt och sjunkande temperaturer ställer till det i spårtrafiken. Foto: Ingrid Johansson

Lövhalkan är här – nu kör tågen saktare

Hösten är här på allvar och med den lövhalkan. Värst drabbade är Saltsjöbanan, Roslagsbanan och tunnelbanans gröna linje.

  • Publicerad 11:09, 6 okt 2021

Jag hoppas att våra resenärer har förståelse

Innan ishalkan brukar slå till på vägarna ställer lövhalkan till det på tågbanorna. Det är ett lika säkert som ovälkommet hösttecken.

Signalfel, spårspring eller hög belastning – så här tyder du SL:s förseningslingo

Fuktiga löv som lägger sig på spåren är ett gissel för SL. De krossas till en såphal smet. Halka kan även uppstå när temperaturen är låg och det råder hög luftfuktighet.

Måste köra sakta

Då måste tågen köras med större försiktighet.

– Vid starter tar det längre tid att komma upp i hastighet och halkan ger också längre bromssträcka. Det innebär att man på vissa sträckor måste sänka farten och bromsa försiktigare så att hjulen inte låser sig, säger Fredrik Cavalli-Björkman, teknisk direktör vid SL, i ett pressmeddelande.

Stopp i trafiken

Riken finns att hjulen skadas, och i värsta fall leder det till rälsbrott. Då måste trafiken stoppas. Vagnar med skadade hjul tas ur trafik och får sina hjul svarvade runda igen, något som kan leda till vagnbrist.

De banor som oftast drabbas av spårhalka är Saltsjöbanan, Roslagsbanan och tunnelbanan – särskilt gröna linjen som har flest utomhusstationer.

– Jag hoppas att våra resenärer har förståelse för att vi ibland tvingas köra lite långsammare, även om det innebär att resan tar lite längre tid, säger Cavalli-Björkman.

Så håller SL koll på halkan

Väderstationer samlar in fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning.

Träd, buskar och sly tas bort.

För Roslagsbanan och Saltsjöbanan appliceras bitvis en fästmassa på speciellt utsatta spåravsnitt.

Spåren spolas med hett vatten nattetid för att avlägsna hala beläggningar.

Källa: SL

Visa merVisa mindre