Linbana får mothugg
Linbanan mellan Väsjöbanan och Häggvik vandrar raskt genom beslutsprocessen och kan bli verklighet redan inom några år. Men inte alla är med på tåget: – Jag trodde att det var ett första april-skämt när jag först hörde talas om den, säger Stig Ericsson, ordförande i Sollentunapartiet.
- Nyheter
- Publicerad 08:57, 18 feb 2014
I förra veckan berätta V i Sollentuna om att konsultförslaget in att bygga en linbana, närmast efter central- eller sydeuropeisk modell, mellan det planerade bostadsområdena i Väsjöområdet och Häggvik.
Thomas Ardenfors (M), ordförande i plan- och exploateringsutskottet, beskrev läget som att man lämnade idéstadiet och gick in i skarpt läge.
Det skarpa läget innebär bland annat fördjupade studier och kontakter med SL för att få fram ett beslutsunderlag.
Planerna var lika oväntade som uppseendeväckande. Men det som talar för att linbanan, till skillnad från andra visioner och okonventionella förslag, är att kostnaden skulle bli en bråkdel av att till exempel bygga spårbunden trafik för att lösa de allmänna kommunikationerna.
– Det som är läckert är att ledningarna går i luften, sa Thomas Ardenfors bland annat.
Men åtminstone en del av oppositionen ifrågasätter att linbanan är en förträfflig idé. SP ägnar större delen av sitt senaste nyhetsblad åt projektet.
– Jag trodde att det var ett första april-skämt. Men tydligen var det allvar. Nu ska väl kommunen göra en studieresa till alperna eller något. Men det finns många praktiska problem, som bara det att var stolparna ska stå, säger Stig Ericsson, SP:s ordförande.
– Risken är nu att kommunen plöjer ned några miljoner i det här. Sedan går det inte att stoppa.
SP ifrågasätter till exempel hur många passagerare som ryms i en linbanegondol, hur länge resenärer skulle tvingas vänta i kö, hur personalintensiv en linbana är, hur man tar sig vidare från linbanans station i Väsjöbacken till Norrsätra eller Södersätra samt undrar hur ensamma kvinnor ska våga i den.