13 december får Lidingöbanan 10-minuterstrafik hela dagen.

– I lågtrafik, när vi idag har 20-minuterstrafik blir det 10-minuterstrafik, säger Magnus Braxell, VD för Stockholms Spårvägar som driver Lidingöbanan.

I rusningstrafik blir tidtabellen ännu tätare. 7,5 minuter blir det mellan tågen från och med 13 december.

– Det är en milstolpe. Lidingöbanan har aldrig tidigare haft så tät trafik, säger Magnus Braxell.

Försenade vagnar

Anledningen till att man kan införa tätare trafik är att SL köpt in två nya vagnar. Vagnarna, som levererats från Spanien skulle levererats i början av sommaren men försenades på grund av coronapandemin.

Nu är de dock på plats i depån i AGA där den genomgår en intrimmningsprocess, vilket bland annat innebär provkörning.

– Vagnarna är identiska med de som finns i dag. En av dem är princip klar, säger Magnus Braxell.

Tillskottet innebär att Lidingöbanan nu har nio vagnar. Dock kan inte alla vara i trafik samtidigt, då man minst måste ha en reservvagn stående.

Målet: ännu tätare trafik

De nya vagnarna innebär också att man kan genomför välbehövligt underhåll på de nuvarande vagnarna som hunnit få fem år på nacken.

Enligt Magnus Braxell är ambitionen att man ska kunna köra ännu tätare trafik 2021.

– Det är ju hela idén med att skaffa nya vagnar, säger han.

Utveckligen av coronapandemin och hur reseunderlaget kommer att se ut kan dock påverka om SL är beredd att beställa tätare turer.