Lena Ljungdahl i arbete. Foto: Läsarbild Privat

Lena klipper kunderna – med skyddsvisiret på

Det är tufft att vara frisör, under coronaepidemin. Men Lena Ljungdahl har både munskydd och visir. Det har fått kunderna att återvända.

  • Publicerad 14:00, 26 maj 2020

Frisören Lena Ljungdahl är något av en institution i Birkastan. I 34 år har hon klippt damer, herrar och barn i salongen Gyllene håret. Det har ofta varit fullt upp.

Så kom corona. Plötsligt stod salongen nästan tom.

– Mars och första delan av april var jättetuffa månader. Det kom väldigt få kunder. Jag förstår det. Rädslan att bli smittad är ömsesidig. Varken jag eller dem jag klipper vill förstås bli smittade, säger hon.

Lena Ljungdahl, redo att arbeta. Foto: Privat

Men i maj har kunderna börjat återvända. Lena Ljungdahl har nämligen börjat använda både munskydd och skyddsvisir och hon har satt upp en ordentlig lapp om det vid dörren.

– Det är en jättebra lösning, som jag tycker att andra frisörer borde ta efter. Det gör att det känns tryggt för både kunderna och mig. Nu har jag ungefär hälften så många kunder som vanligt, säger hon.

En trygg känsla

Lena Ljungdahl arbetar ensam i sin salong. Många av hennes stammisar är 70-plussare, som hon har klippt  många år. Men även yngre tvekar att gå till frisören under pandemin.

– I lördags gick en man i 50-årsåldern förbi och såg lappen om att jag har skyddsvisir. Den gjorde att han kom han in och klippte sig. Han sa att det kändes så tryggt. Många andra säger samma sak, berättar hon.

Tycker om att prata

Visst blir det varmt och instängt bakom visiret, men det är det värt, tycker Lena Ljungdahl. Den här våren betyder det extra mycket att få gå till frisören, tror hon. Många lever ju betydligt mer isolerat än normalt.

– Det bästa med att vara frisör är mötet med människorna. Jag tycker om att prata med mina kunder. Och jag märker att det gör skillnad att få komma hit och prata och bli fräsch!

Lena Ljungdahl får mycket uppskattning av kunderna, för sitt visir och sitt munskydd. Foto: Privat