LUGN OCH RO. Rania Al-Fatli får hjälp av Julia Waldhagen: "Det har hjälpt mina betyg jättemycket" Foto: Emma Löf Hagström

Läxhjälp höjer resultaten i Hjulsta

Efter en markant ökning i fjol gick gymnasiebehörigheten för Järvas skolor återigen ned läsåret 2018/2019. En läxhjälpsgrupp på Hjulsta grundskola gick dock helt emot strömmen.

  • Publicerad 12:00, 9 dec 2019

Klockan har precis slagit fem, och på Hjulsta grundskola är korridorerna mörka och tomma. I ett av klassrummen lyser dock fortfarande lamporna, och skratt hörs ut genom den öppna dörren. Här ska en av skolans två läxhjälpsgrupper precis dra igång sin måndagsträff.

– Vi är här två gånger i veckan, tre timmar per gång. Det är effektiva timmar och det är så roligt att det visat sig ge så bra resultat, säger Julia Waldhagen, samordnare för gruppen.

I fjol kunde vi rapportera om hur andelen behöriga till gymnasiet ökat på samtliga av Järvas skolor under läsåret 2017/2018. I höstas kom statistiken för samma period 2018/2019, som visar att siffrorna generellt sett försämrats igen. På just Hjulsta grundskola gick behörigheten ned från 58.6 procent till 55.6 procent, men bland de nior som deltagit i läxhjälpen sticker ut: Där blev 88 procent behöriga till gymnasiet.

– Jag tror att mycket beror på att vi läxhjälpare skapar ett band med eleverna; de vill inte göra oss besvikna. Det handlar inte om timmar utan mer om relationer, tillit och ansvar, säger Julia Waldhagen.

Många intresserade

Läxhjälpen är en stiftelse som i samverkan med näringsliv, andra stiftelser och kommuner bedriver ett läxhjälpsprogram för högstadieelever, främst i skolor där behovet är stort. På Hjulsta grundskola deltar sammanlagt 30 elever.

– Det är lärarna som nominerar de elever som de tycker ska få hjälp. Det är väldigt många som är intresserade och vi har faktiskt en kölista om någon skulle hoppa av, säger Julia Waldhagen och fortsätter:

– Vi som jobbar här är själva studenter på högskola eller universitet, vilket jag tror är en stor anledning till varför det fungerar så bra. Vi är unga och kanske lättare att relatera till och ha som förebilder till att själva plugga vidare.

Rania Al-Fatli, 13, sitter djupt försjunken i en bok. Det är hennes andra termin på läxhjälpen.

– Det har hjälpt mina betyg jättemycket och jag känner ofta att jag ligger före. Det är skönt att få lugnt och ro här, och att de tar sig tid att förklara svåra saker, säger hon.

Ibrahim Mohamed, 15, och Mohamed Babiker, 15, sitter bredvid varandra och diskuterar en uppgift. De går båda i nian, och ska ha nationella prov i engelska dagen därpå.

– Det är väldigt bra att kunna lägga effektiva timmar här på att plugga inför provet. Man är latare hemma och det finns hela tiden massa andra saker som lockar. Här måste man fokusera totalt, samtidigt som man kan få hjälp att ta sig vidare om man fastnar med något, säger Ibrahim Mohamed.

– Ja, jag vill både studera vidare på gymnasiet och sedan på universitetet. Då gäller det att plugga och hålla betygen, tillägger Mohamed Babiker.

HÖJER RESULTATEN. Rania Al-Fatli, läxhjälparen Julia Waldhagen, Mohamed Babiker och Ibrahim Mohamed läser läxor tillsammans två gånger i veckan. Foto: Emma Löf Hagström

Läxhjälpen i Järvas skolor 2018/2019

Rinkebyskolan:
71% av eleverna i årskurs 9 som deltog på Läxhjälpen blev behöriga till nationellt program på gymnasiet, elever som vid start saknade behörighet. Bland resterande elever 41%.

Kista grundskola:
65% av eleverna i årskurs 9 som deltog på Läxhjälpen blev behöriga till nationellt program på gymnasiet, elever som vid start saknade behörighet. Bland resterande elever 66%.

Husbygårdsskolan:
50% av eleverna i årskurs 9 som deltog på Läxhjälpen blev behöriga till nationellt program på gymnasiet, elever som vid start saknade behörighet. Bland resterande elever 55%.

Järvaskolan:
100% av eleverna i årskurs 9 som deltog på Läxhjälpen blev behöriga till nationellt program på gymnasiet, elever som vid start saknade behörighet.

Källa: Laxhjalpen.se

Visa merVisa mindre

Andel behöriga till nationella gymnasieprogram

Läsår 18/19
Akalla grundskola: 65.9%,
Enbacksskolan: 85.4%
Hjulsta grundskola: 55.6%
Husbygårdsskolan: 54.8%
Kista grundskola: 65.7%
Rinkebyskolan: 48%

Läsår 17/18
Akalla grundskola: 83.3%
Enbacksskolan: ~100%
Hjulsta grundskola: 58.6%
Husbygårdsskolan: 63.3%
Kista grundskola: 86.2%
Rinkebyskolan: 57.5%

Läsår 16/17
Akalla grundskola: 81.6%
Enbacksskolan: 85.4%
Hjulsta grundskola: 37.7%
Husbygårdsskolan: 56.6%
Kista grundskola: 67%
Rinkebyskolan: 37.8%

Läsår 15/16
Akalla grundskola: 61.3%
Enbacksskolan: 83.3%
Hjulsta grundskola: 39.6%
Husbygårdsskolan: 63%
Kista grundskola: 67%
Rinkebyskolan: 31.1%

Visa merVisa mindre