Lastbilar stoppas i Kovik – kör 40 mil extra för stenkross

Sedan i höstas får max 70 lastbilar om dagen hämta stenkross i Kovik. Frentab måste tacka nej till flera kunder. Djurö gräv kör regelbundet till Kvarnudden i stället – en omväg på fyra mil.

  • Publicerad 04:50, 9 apr 2019

Flera personer klagade. De tyckte att det var för många lastbilar som körde fram och tillbaka på Lagnövägen till Frentabs stenkross i Kovik.

– Problemet uppdagades genom klagomål från folk som bor i området, säger Linn Knutmejer, miljöhandläggare vid länsstyrelsen.

Djurö Gräv hämtar stenkross omkring en gång om dagen. Omkring tio gånger om dagen kör lastbilarna till Kvarnudden – en omväg på fyra mil tur och retur.

300 transporter om dagen

I maj och juni 2017 rapporterade Frentab att anläggningen tog emot närmare 300 lastbilstransporter om dagen.

Länsstyrelsen beslutade att begränsa antalet transporter till 140 om dagen – 70 lastbilar tur och retur. Frentab överklagade två gånger. Men den 11 september förra året slog Svea hovrätt fast att länsstyrelsens beslut ska gälla.

– Vi accepterar så klart det som gäller och ser till att göra rätt för oss, säger Frentabs vd John Fransson.

40 mil extra om dagen

Djurö Gräv har tre lastbilar som regelbundet kört till Kovik för att hämta stenkross. Nu blir det bara omkring en gång om dagen. Den nya begränsningen gör att de runt tio gånger om dagen får åka till Kvarnudden för att hämta stenkross i stället.

– Det är 40 mil extra om dagen – dag ut och dag in. Och jag är liten i de här sammanhangen – de stora åkerierna kör mycket mer, säger Ola Stockman.

Lastbilschauffören Kicki Lindblom och Ola Stockman som driver Djur gräv tycker att de nya reglerna drabbar både åkerierna och miljön. Foto: Johan Kristensen

”Ökade transporter i regionen”

John Fransson hade också gärna sett att stenkrossen i Kovik fick ta emot fler transporter än vad länsstyrelsen beslutade.

– Vi tycker att det är tråkigt att vi måste säga nej till kunder. Alternativet är att man får åka så mycket längre, det blir mycket mer transporter i regionen och det tycker vi är synd.

”Bra miljövinst”

Den 25 februari 2019 beslutade länsstyrelsen att Frentab får ta emot lastbilar som har lämnat avfall på intilliggande Suez avfallsanläggning utan att det ska räknas som en inkommande transport. Däremot räknas lastbilen som kör där­ifrån med stenkross som en halv utgående transport.

– Det är en bra miljövinst om lastbilar som har lämnat avfall på Suez kan hämta material på Frentab och åka fulla därifrån. Tidigare var Frentab tvungna att stoppa flera bilar om dagen som fick köra tillbaka tomma, säger Linn Knutmejer.

Lastbilar som först lämnar avfall på intilliggande Suez avfallsanläggning räknas inte som en inkommande transport till Frentabs stenkross. Däremot räknas lastbilar som sedan lämnar med krossmaterial som en halv transport. Foto: Johan Kristensen

Söker utökat tillstånd

Ola Stockman är ändå inte nöjd. Han tycker reglerna slår fel.

– Vi kan köra på den statliga vägen utanför anläggningen 10  000 gånger om dagen utan att någon bryr sig men så fort vi kör in på stenkrossen räknas vi som ett problem. Det är som att Ica bara skulle få ta emot 100 kunder om dagen och att de sedan skulle tvingas säga till övriga kunder: ”Du får åka in till stan och handla.”

Frentabs tillstånd att driva stenkrossen i Kovik går ut den 1 juni 2020. Företaget har ansökt om att få driva anläggningen vidare med utökade transporter.

Fakta

Detta har hänt

Den 10 maj 2006 fick Frentab tillstånd att fram till den 1 juni 2020 driva kross- och återvinningsanläggning i Kovik. I ansökan uppskattade Frentab att stenkrossen skulle ta emot omkring 60 lastbilstransporter om dagen, 30 tur och retur.

Under maj och juni 2017 tog Frentab emot närmare 300 transporter om dagen. Efter flera klagomål beslutade länsstyrelsen i november att begränsa antalet transporter till 140 per dag – alltså 70 lastbilar tur och retur.

Frentab överklagade beslutet två gånger och hävdade att siffran bara skulle ses ett medeltal under de 15 åren tillståndet gällde. Men den 11 september 2018 slog hovrätten fast att länsstyrelsens beslut ska gälla.

Den 25 februari 2019 beslutade länsstyrelsen att Frentab får ta emot lastbilar som har lämnat avfall på intilliggande Suez avfallsanläggning utan att det ska räknas som en inkommande transport. Däremot räknas lastbilen som kör därifrån med krossmaterial som en halv utgående transport.

Frentab har ansökt om att få fortsätta driva kross- och återvinningsanläggningen i Kovik med utökade transporter efter den 1 juni 2020.

Källa: Länsstyrelsen, Frentab och Svea hovrätt
Visa merVisa mindre