Årets pennsvärd. Ulrica Ambrosius prisas för sitt arbete med språkutveckling. Foto: Karl Gabor

Läsning är nyckeln till framgång på Oxhagsskolan

Sedan fyra år tillbaka har Berättarministeriet delat ut ett pris kallat "Årets pennsvärd", som ska gå till lärare som stärker sina elevers språkförmåga, deras kreativitet och kritiska tänkande. I år hittas en av de två pristagarna i Järva!

  • Publicerad 17:41, 17 dec 2021

När Ulrica Ambrosius började jobba på Oxhagsskolan i Akalla 2014 fanns inte en enda klassuppsättning skönlitterära böcker. Det behövde det bli ändring på, tyckte hon, så det första hon gjorde som nyanställd var att tillsammans med en kollega boka ett möte med rektorn.

– Vi sa att "vi måste få köpa litteratur!". Då fick vi det, och vi har fått fortsätta; det har blivit något skolan medvetet satsar på. Jag tror alla är rörande överens om hur mycket läsningen påverkar elevernas språk, säger hon.

Sedan dess har Ulrica även varit drivande i språkutvecklingen på skolan. Hon har anammat ett arbetssätt där hon läser högt, medan eleverna får hänga med i texterna i sina egna böcker. Sedan arbetar de med kapitlen på olika sätt.

Metoden har under åren implementerats i hela årskurs tre till årskurs sex.

– Man läser och bearbetar texterna tillsammans i klasserna. Det kan handla om att hitta extra starka meningar, berätta var topparna i texten finns eller så. Eleverna får citera och motivera. Det skapar ett intresse och en helt annan förståelse, säger hon.

De har även börjat med en aktivitet som de kallar "Sitting drama", och som är ytterligare ett sätt att få eleverna engagerade i handlingen.

– Då får några ta på sig olika roller från karaktärer i boken, och så får de andra ställa frågor till dem. Det är ett bra sätt för oss att se om eleverna läst sig, samtidigt som det är kul.

Prisutdelning. Isabel Smedberg-Palmqvist (L), Ulrica Ambrosius och Ann-Christin Sundell, rektor på Oxhagsskolan, under prisutdelningen. Foto: Karl Gabor

"Var tvungen att sätta mig"

För några veckor sedan fick Ulrica ett samtal. Det var Berättarministeriet som ringde och avslöjade att hon blivit utsedd till vinnare av Årets pennsvärd.

– Jag blev faktiskt chockad och var tvungen att sätta mig ner, jag kunde inte tro på att det var sant. Efteråt undrade jag om samtalet ens hänt. Det var först när jag några dagar senare fick ett mejl som bekräftade det hela som jag vågade tro på det, säger Ulrica.

Det som motiverar henne är att se eleverna utvecklas, och hennes kollegor, berättar hon.

– Jag jobbar med fantastiska människor som alla inspirerar på sin egna sätt. Vi jobbar i trelärarsystem så man är aldrig ensam. Det är så tryggt. Varenda en av dem förtjänar ett pris.

Språket nyckeln

Till skolan i Akalla kommer många elever som ofta inte har med sig det svenska språket hemifrån. Därför är det extra viktigt att börja arbeta med ord och text från en så tidig ålder som möjligt, menar Ulrica.

– Språket är nyckeln till allt i skolan. Man måste ju förstå det för att klara av ämnena, säger hon.

Ett kvitto på hur mycket läsningen kan påverka elever fick Ulrica för ett par veckor sedan. Då kom två före detta elever, som går i nian nu, förbi skolan och hälsade på.

– De sa att de bästa stunderna i skolan var när vi läste. Då frågade jag "minns ni vad vi läste?", och tillsammans kunde de då rada upp varenda titel på alla böcker vi läst i både fyran, femman och sexan. När man läser tillsammans och bearbetar texter som vi gör, då förstår man också. Och när man förstår, då minns man. Då blir det mycket roligt att läsa.

Årets Pennsvärd

Delades i år ut för fjärde gången av stiftelsen Berättarministeriet.

Mottagarna tilldelas ett stipendium à 25 000 kronor, och silverbroschen ”Pennsvärdet”, skapad av formgivaren Aviva Scheiman.

Del av juryns motivering: "Ulricas arbete med språkutveckling är långsiktigt, medvetet och kreativt, och hon har höga förväntningar på sina elever, som uppvisar en stark kunskapsutveckling och goda resultat. Hennes sätt att använda litteratur på olika sätt i det språkutvecklande arbetet, både inom klassen och över klassgränserna, gör att hela skolan involveras."

Visa merVisa mindre