Sedan pandemin slog till och bemanningsföretag på Arlanda korttidspermitterade personal har flera medarbetare mått sämre på arbetet. Nu larmar ett av skyddsombuden om bristerna på arbetsplatsen.

Skyddsombudet menar att kraven och arbetsbelastningen har, till följd av pandemin och omorganisationen, blivit ohälsosamma i förhållande till resurserna. Detta på grund av att bemanningen minskat samtidigt som nya dokumentkrav och rutiner från flygbolagen och arbetsgivaren ökat.

– Personalen berättar att de inte har tid att återhämta sig mellan olika uppdrag, att man ofta är underbemannade under uppdrag med högt passagerartryck och att deras raster/pauser tas bort för att det saknas personal, skriver skyddsombudet i sin begäran om arbetsmiljöåtgärd.

Hög sjukfrånvaro

Då personal på företaget känner sig underbemannade har det lett till att arbetet alltför ofta inte gått att utföra på utsatt tid. Detta har upplevts som en stressfaktor och den ohälsosamma arbetsbelastningen har visat sig framförallt genom hög sjukfrånvaro.

Skyddsombudet har ställt flera krav på åtgärder. Bland annat att arbetsgivaren ska se till att arbetstagarna har möjlighet till schemalagda pauser och att öka bemanningen genom att all personal återgår till ordinarie sysselsättning och korttidspermitteringar stoppas.

Förbättringar på gång

Dessutom vill skyddsombudet att arbetsgivaren ska undersöka arbetsmängden och definiera samt kvantifiera vad hög arbetsbelastning innebär.

Arbetsgivaren har tillsammans med skyddsombudet haft ett möte och flera förändringar för att förbättra åtgärderna har redan inletts.