Civilingenjör. Efter några år som civilingenjör skolade Ninmar Malki om sig till lärare. "Jag ville jobba med människor" Foto: Anton Kyhlbäck

Läraren Ninmar har facit på mattefobin

Ninmar Malki på Viktor Rydbergs samskola i Djursholm berättar hur man får fler intresserade av matematik. "Det är som en psykisk spärr för många", säger hon.

  • Publicerad 10:00, 27 nov 2021

Vi löser många ekvationer varje dag utan att märka det

Se till att eleverna har en varierad undervisning som inte bara är kopplad till en mattebok, att matematiken inte bara finns i matteboken.

Det är lösningen på att få elever mer intresserade av matematik, berättar den prisade läraren Ninmar Malki på Viktor Rydbergs samskola.

– Många lider av att de är rädda för matte. Det är som en psykisk spärr för många.

Relevanta exempel...

Förra veckan utsågs hon av Lärargalan till årets gymnasielärare i Sverige. Hon nominerades efter sitt arbete på en annan skola i Stockholm, där hon arbetade med en grupp ungdomar som behövde hjälp med att klara matematiken.

Sedan i augusti arbetar hon som högstadielärare på Viktor Rydbergs samskola (VRS) där hon bland annat arbetar med elever som har svårt med matematiken.

Hon säger att undervisningen och matteboken behöver moderniseras.

– Istället för att använda sig av exempel på hur bakterier förökar sig exponentiellt kan man ta coronaspridningens kurva, eller sms-lån, ränta på ränta, som är mer relevant för eleverna, säger hon.

...och avslappnad stämning

En metod hon använder sig av är att skapa en avslappnad stämning för elever.

– Det sympatiska nervsystemet aktiveras när vi är rädda, och behöver mer kraft för att kunna slåss eller fly. Det är reptilhjärnan som är igång. Därför vill jag skapa en avslappnad stämning för att det parasympatiska nervsystemet ska aktiveras och då kopplas frontalloben på, som är ansvarigt för logiskt tänkande som behövs för att lösa matteproblem. Plötsligt kan de lösa mattetal som de inte kunde förr.

Alla är matematiker

Hon menar även att lärare har ett stort ansvar kring hur man ser på eleverna.

– Det är viktigt att vi lärare inte har ett statiskt mindset. Alltså att se eleverna som a-elev, e-elev. Om vi lärare har ett dynamiskt mindset och ser elevernas utvecklingspotential, kommer vi att utmana alla elever tills de når sitt fulla potential. 

Hur kan man själv tänka för att komma över spärren kring matte?

– Vi löser många ekvationer varje dag utan att märka det, i köket, på vägen eller när vi handlar. Vi är alla redan matematiker. Det är bara att vi inte tänker på det när vi gör det.

Kluring. Hur många kvadrater kan du hitta? Foto: Illustration: Anton Kyhlbäck

Ninmar Malki. Foto: Anton Kyhlbäck

Kluring

Figuren bildar 24 tändstickor ett 3 x 3-rutnät.

a) Hur många kvadrater, stora och små, finns i figuren?

Du kan också ta bort sex tändstickor så att inte en enda hel kvadrat, varken stor eller liten, finns kvar. Lyckas du med det?

Visa merVisa mindre