Långtradare kör fast i villakvarteren

Vid avstängningar av Södra länken genar många långtradare in på Sockenvägen-Enskedevägen, men vid tunnelbanebron tar det stopp när de inte kommer under. Försöker de vända har såväl lysen som häckar och fiberskåp i de smala villakvarteren rykt. Nu har husägarna tröttnat.

  • Publicerad 06:15, 15 dec 2021

Vi har drivit det här i åtta år

Avstängningarna av Södra länken skapar problem vid Enskedefältet, när för höga långtradare i stället väljer Sockenvägen. Vid tunnelbanebron vid Sockenplan klarar de i bästa fall att vända, men ofta svänger de i stället in på Dagövägen.

En anmälare, som bott på gatan i 15 år, påpekar i trafikkontorets tyck till-funktion att: ”de kör in på vår gata i tron att det ska vara lättare att vända. Då blir de i stället ståendes i någon av korsningarna och kommer inte vidare med mindre än att de kör ner häckar och gatulysen.”

Önskar bättre skyltning

Gemensamt för många av felanmälarna i tyck till-appen är att de vill ha bättre skyltning. I dag finns en skylt vid Älvkällevägen och ett fåtal skyltar längs Sockenvägen, bland annat vid rackethallen.

Vissa vill ha varnande höghöjdshinder redan i början av Sockenvägen, men det är inte möjligt då högre fordon måste kunna passera för att att utföra leveranser i området. Digitala skyltar är inte heller aktuellt i dagsläget, enligt Rickard Cademan, handläggare på trafikkontoret.

– Men en av skyltarna ska få en egen stolpe och kanske bli större för att synas bättre. I övrigt är vi rätt nöjda med den skyltning som sitter på Sockenvägen, säger han.

Oväntat besök. Långtradare med släp är får det knepigt att ta sig runt t-korsningen Dagövägen-Stralsundsgatan. De närboende i villaområdet har agerat trafikdirigenter både en och två gånger men ibland hinner de inte ut innan det ryker en stolpe eller ett fiberskåp. Foto: Privat

Höjdbegränsningar saknas digitalt

AnnaChristina Jansson tycker att åkerierna borde se till att chaufförerna kör på tungkartan, kartan för tung trafik som berättar vad som gäller i Stockholm stad. Där finns höjd- och viktbegränsningar angivna, men då den inte är digital inser hon problemet.

– De kör på Google maps i stället för på tungkartan, säger hon.

Hon poängterar att de är flera i området som drabbats av lastbilar som fastnat utanför tomten. Hon säger att det görs för lite och undrar hur de ansvariga tänker.

– Vi har drivit det här i åtta år, säger hon.

Rickard Cademan berättar att ett arbete med att digitalisera tungkartan pågår, men att det återstår en del att lösa.

– Arbetet står och stampar lite just nu. Trafikkontoret tillsammans med trafikverket arbetar med att få in höjd- och andra begränsningar i nationella trafikdatabasen. Det innebär att de modernare fordonen ska kunna få en sådan uppdatering i sitt system.

Överdimensionerad. Långtradare som inte kommer under bron vid Sockenplan får ofta problem att ta sig ut ur området. Släp gör inte saken enklare. Foto: Privat