Fler busskörfält, färre hållplatser och grönt ljus för bussar i korsningar. Region Stockholm och Stockholms stad har med gemensamma ansträngningar lyckats snabba upp de blå stombussarna något.

https://www.mitti.se/nyheter/sls-plan-sa-ska-blabussarna-snabbas-upp-i-lanet/lmshe!6614821/

Nu tar ett nytt arbete tar vid: ”Gemensam aktivitetsplan för attraktiv kollektivtrafik 2022-2026”.

Ska locka bilister

Det handlar inte längre bara om trimningsåtgärder, utan om att få koll på hur "den ytgående kollektivtrafiken" ska bli så attraktiv, att den lockar över bilisterna.

De stråk och bytespunkter där flest kollektivresenärer finns, och där restiderna är långa, ska identifieras.

Längre bussar

Det kan bli fråga om att satsa på längre bussar, 21 meter, mot dagens 18,75. Trafikförvaltningen har utrett långbussar på linje 4, och funnit att trängseln skulle minska och körtiderna snabbas upp.

Men svepradien baktill ökar, vilket kan kräva att hållplatser byggs om, och Transportstyrelsen måste godkänna att sådana bussar körs i innerstan.

https://www.mitti.se/nyheter/pastigning-bak-testas-pa-buss-4/repvds!V0XRu2DDGUjpJrMcDrS@0A/

Möjligheterna för en 21-meters snabbuss som bara stannar vid stora knutpunkter, ”Expressfyran”, har också undersökts.

Nya linjer

Det kan bli en ny linje mellan Vällingby och Solna, samt en ny stombusslinje 5, som ersätter 77:an och 134:an och går från Karolinska till Östberga.

Busslinjerna 176 och 177 kan få busskörfält, och förutsättningarna för kollektivtrafik på Klarastrandsleden ska utredas.

Fota felparkerare

Något som också står på önskelistan är att bussarna ska ha kameror som övervakar busskörfälten, så att de som ställer sig där kan bötfällas utan att polisen måste kontaktas.

https://www.mitti.se/nyheter/planen-minst-500-meter-mellan-hallplatserna-for-blaa-bussarna/repuhw!8JgWIEMwUwrPafJcRrw/