
Det finns hjälp att få, men i Upplands-Bro tar det bara lite längre tid än vad som är rekommenderat. Foto: Anna Z Ek
Långa väntetider för att få hjälp med skuldsanering
Konsumentverket är oroliga för att fler ska få skulder i coronans spår. Det finns hjälp att få – men i vissa kommuner tar det längre tid än i andra.
- Nyheter
- Publicerad 05:00, 5 maj 2020
Enligt färska siffror från Konsumentverket klarar de flesta av länets kommuner av att hjälpa sina medborgare som brottas med skulder.
Men inte alltid i tid.
Fyra veckor är max
Konsumentverkets rekommendationer är att den som vill ska få hjälp inom fyra veckor. Där släpar en del kommuner efter. Botkyrka är värst med en kö på 44 veckor men Järfälla, Sollentuna, Täby och Upplands-Bro har också för långa väntetider.
Oro för att skulderna ska öka
Just nu är Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell dock orolig för att skulderna i samhället ska öka med tanke på alla som drabbas ekonomiskt i spåren av coronaviruset.
– Då är det bra att veta att det finns hjälp att få, kommunens budget- och skuldrådgivare har stor erfarenhet av att hjälpa människor i ekonomisk kris. Och nu kan vi räkna med att efterfrågan på rådgivningen kommer att öka i hela landet, säger hon i ett pressmeddelande.
10 veckors väntan
I Sollentuna, Järfälla och Upplands-Bro måste man i snitt vänta 10 veckor på att få hjälp.
Samtidigt har man faktiskt lägre andel skuldsatta medborgare, jämfört med snittet i Stockholms län (förutom Upplands-Bro som ligger en bit över).