I slutet av maj försökte Lljeholmsbon Eva Johnsson, 62, boka en tid hos sin husläkare vid Liljeholmens vårdcentral, via 1177. När det inte gick ringde hon vårdcentralen i stället. Det tog tre dagar att komma fram. Då blev beskedet att det inte fanns några tider förrän i slutet av augusti.

– Jag blev förskräckt. Det är ju oacceptabelt. Och det gick inte att boka en tid då heller, eftersom det var för långt fram, säger hon.

Eva Johnsson fick ett erbjudande om att träffa en annan läkare, men först om en månad. Det ville hon inte.

– Jag har inga akuta problem, så jag väntar. Varför ska man ens ha en husläkare om det inte är den läkaren man får träffa? säger hon.

"Vi beklagar det"

Sandra af Winklerfelt Hammerberg, verksamhetschef vid Liljeholmens vårdcentral, bekräftar problemen.

– Det stämmer tyvärr att vi har brister i tillgänglighet, både i telefon och i väntetid till planerade besök. Vi beklagar det mycket och förstår patienternas upprördhet, säger hon.

Den främsta orsaken är vård som skjutits upp under pandemin, enligt Sandra af Winklerfelt Hammerberg. Många undvek fysiska besök under en lång period och behöver nu komma på kontroller. Många har också blivit sjukare, och behöver fler besök.

I början av 2022 var sjuk- och vab-frånvaron dessutom hög bland personalen, under den fjärde vågen. Det gjorde att man tvingades prioritera ner planerad vård till förmån för det mest akuta. Effekten av det märks än.

– Vi jobbar på att bemanna upp och att pröva andra arbetssätt och erbjuder bland annat helgmottagning för akuta besök. Men vissa saker, som uppföljande återbesök och årskontroller för de allra sjukaste, vill vi inte prioritera bort, säger hon och tillägger att de som bedöms behöva akut tid får det.

Snart semestertider

Nu är det snart semestertider, vilket också ökar väntetiderna för planerade besök. Eva Johnsson avvaktar med att försöka boka en tid.

– Jag är nöjd med Liljeholmens vårdcentral när jag väl är där men det är ett jätteproblem att det är så svårt att få en tid, säger hon.