Trafiken nere vid Jungfrusunds färjeläge är farlig. Det tycker Ekeröbon Anna Voltaire som vid tre tillfällen senaste veckan sett bilar köra mot trafiken i ett försök att slippa sitta i köerna ner till färjan.

"Folk kör om och om igen förbi köerna i fel körriktning, för annars blir de stående upp till 20 minuter i väntan på att folk ska komma på färjorna", skriver hon i ett mejl till Mitt i.

Problemet uppstår då köerna på Bryggavägen blir så pass långa att de sträcker sig upp över avfarten till Jungfrusundsvägen och förskolan som ligger där.

"En helt sjuk situation som kunnat undvikas med lite tankearbete", skriver Anna Voltaire.

246 bilar i timmen

Men Roger Eriksson, distriktschef på Ekeröleden, menar att köerna inte skapar problem när färjeleden har full kapacitet.

– I normala fall har vi två stora färjor och en mindre, som tillsammans kör 280 bilar i timmen, grovt räknat. Då flyter trafiken på, menar han.

De senaste fem veckorna har dock en av de stora färjorna legat på varv och ersatts av en liten färja. Leden trafikeras alltså av en stor och två små färjor.

– Då transporterar vi 246 bilar i timmen vilket skapar längre köer till färjan under rusningstrafiken, säger Roger Eriksson.

Dessutom havererade en av de små färjorna på måndagskvällen, vilket påverkade trafiken på tisdagsmorgonen.

Stor färja

Enligt planen och beroende på säkerhetskontroller ska den färjan som legat på varv vara tillbaka i trafik den 20 september.

– Det är en varvsöversyn som vi gör varje år, med kontroller och underhåll av färjorna. Om alla kontroller går som de ska borde den vara tillbaka på måndagskväll, säger Roger Eriksson.

Karin Sarve, tillförordnad kommunpolis i Ekerö, har inte fått in några rapporter om trafikbrott vid färjeläget den senaste veckan. Ser man det ske får man gärna tipsa polisen, säger hon.

– Trafiken är ett prioriterat område på Ekerö. Men vi jobbar i första hand med att minska antalet allvarligt skadade och döda i trafiken, och har vi inget statistiskt underlag på att just det här området skulle vara särskilt olycksdrabbat så är det svårare för oss att lägga resurserna där.