Lösa framhjul, sadlar som inte går att höja eller sänka, elcyklar utan elassistans och en app med mängder av olika buggar. Bara för att nämna något.

Mitt i:s läsare har reagerat kraftigt mot Stockholms nya lånecyklar. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är fullt medveten om problemet.

– Jag var själv ute förra veckan och cyklade. Det gick alldeles utmärkt att låsa upp och cykla runt, men när jag skulle låsa cykeln fick jag problem och var tvungen att starta om appen, säger han.

Enligt avtalet mellan Stockholms stad och Citybikes skulle 1 000 elcyklar ställas ut den 1 april, då premiären av lånecykelsystemet Stockholm eBikes skulle äga rum.

https://www.mitti.se/nyheter/premiar-for-stockholms-nya-lanecyklar/repvei!S7OvMT7Kj5xPw79KNbqosA/

Men strul i fabriken i Italien, där cyklarna tillverkas, gjorde att det hela sköts upp till 10 maj. Förseningen har kostat Citybikes miljonbelopp. Detta då de måste betala 100 kronor per dag för varje utebliven cykel av de totalt 1 000 stycken som skulle varit utställda 1 april.

– Hittills har de böter på ungefär fem miljoner kronor. Kontraktet är skrivet på det sättet. Men ännu finns det inga ”hard feelings”. Jag räknar med att de löser det här, säger Daniel Helldén.

Förutom att elcyklar som ställts ut på stans gator har visat sig vara av skiftande kvalitet för brukarna, har företaget tappat kontakten med sina cyklar, vilket medfört att man inte vetat var cyklarna befunnit sig och om de varit laddade eller inte.

– Jag är faktiskt förvånad. De hade åtta månader på sig att få till det här på ett bra sätt. Vi hoppas verkligen att det här bara är någon form av barnsjukdom, säger Daniel­ Helldén.

Enligt Citybikes fick de under de första dagarna efter lanseringen ta emot cirka 100 klagomål per dag.

Till en början ställdes det ut cirka 600 cyklar. Ungefär hälften av dessa har tagits tillbaka för att ses över och få sin mjukvara uppdaterad.

https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-stockholms-nya-hyrcyklar/repvda!oVzhPGbBj25nm01@rv3MMQ/