Det började 2011 som ett lokalt miljöforskningsprojekt, ett försök att undersöka hur mycket av bilåkandet som skulle kunna ersättas med lådcykel på kortare sträckor.

Lådcyklarna blev snart ikoniska bland klimatmedvetna föräldrar, som lastade ungarna där fram på väg till förskolan och jobbet.

– Första året sålde vi åtta cyklar. I år blir det nog runt hundra. Och de allra flesta går till andra delar av landet, säger Måns Andersson Torp, ägare till Gamla Enskede Lådcyklar.

Mekat sedan 20-årsåldern

Innan han grundade företaget var Måns Andersson Torp forskare i zoologi. Ett växande miljöengagemang ledde honom till att plocka fram det cykelintresse som han haft sedan barndomen.

– Jag byggde min första cykel i 20-årsåldern. 75 procent av lådcyklarna har jag satt ihop själv, säger han.

Kan flytta till Malmö

Bagarmossen, med sin inriktning mot social och ekologisk innovation, blev den perfekta platsen – först i en gammal panncentral på Stångåvägen och sedan 2016 i en industrilokal på Ljusnevägen.

– Ägaren har sedan flera år haft planen att riva och bygga lyxbostadsrätter. Jag tror att jag kommer att flytta hela verksamheten till Malmö där hyrorna är mycket lägre och driva företaget på distans, säger Måns Andersson Torp.

När rivningen ska ske är inte klart. Helst vill han hitta en ny lokal i området.

– Men som priserna utvecklas blir det nog svårt.Läs även: Nya grupper på väg att förändra Bagarmossen