Under de senaste veckorna har krögare runtom i Stockholm protesterat i det så kallade kastrullupproret. Krögaren Sebastien Denie och hans personal har skramlat med kastruller vid 15.00 i Djursholm varje dag.

Branschen behöver mer stöd, berättar han.

– Vi har inte fått något stöd sedan i våras. Det behövs mer stöd och tydligare information, säger han till Mitt i.

Täbykrögaren Stina Wallster stämmer in med kollegan.

–  I våras kändes det som att vi alla satt i samma båt. Nu känns det som att vi är helt bortglömda, säger hon.

Stina Wallster har varit krögare i Täby i fem år och har en cateringverksamhet och två restauranger. Nyligen fick hon ge ett besked till sin personal om att restaurangen inne på Stockholmsvägen i Täby kan bli tvungen att tillfälligt stänga.

– Förhoppningsvis är det under kort tid, säger hon.

Vi möter henne på restaurang Triften i Hägerneholm.

Hon berättar att det första som hände efter utbrottet var att cateringverksamhet upphörde nästan helt, då evenemangen ställdes in. En förlust som innebar förlorade intäkter på uppemot två miljoner kronor.

Innan corona hade hon 25 i bemanning. Nu har hon sju personer.

– Den lyckan vi har här ute i Hägerneholm är att det är ett nyetablerat bostadsområde och vi har fått många lojala gäster som vi är tacksamma mot, säger hon.

I januari förlängdes alkoholstoppet från 20.00 och maxantalet besökare i ett restaurangsällskap till fyra personer. Det gäller för närvarande till den 7 februari, men kan komma att förlängas.

De oklara beskeden är en del av problemen, säger Sebastien Denie.

– Det kan bli att det upphör nästa vecka eller att det håller till i september. De tvära kasten som har gällt under året gör att det inte går att planera, säger Sebastien Denie.

Enligt Stina Wallster behöver branschen mer och snabbare stöd. Både stöd att återanställa gammal personal och enklare permitteringsregler.

– De sår eller skulder som har kommit med pandemin kommer många dras med lång tid framöver, säger hon.

Sebastien Denie och Stina Wallster menar att det största stödet de fått hittills är sina trogna kunder. Men för att överleva 2021 behöver de mer.

– Vi tycker det är självklart att göra allt vi kan för att minska smittspridningen. Men det känns som vi blir behandlade som barn i det här, säger Sebastien Denie.