Eriksdalsbadet på Södermalm. Foto: Andreas Enbuske

Kritik mot Eriksdalsbadets separata pooler för män och kvinnor

Efter polisanmälningar har Eriksdalsbadet infört separata bubbelpooler för män och kvinnor. "Helt fel väg att gå" anser oppositionsborgarrådet Lotta Edholm (L).

  • Publicerad 17:36, 7 jan 2016

Efter både klagomål och polisanmälningar gällande sexuella trakasserier har Eriksdalsbadet nu infört separata bubbelpooler för män och kvinnor, skriver DN Sthlm.

Åtgärden har fått oppositionsborgarrådet Lotta Edholm (L) att rasa.

– Jag tycker det är helt fel väg att gå. De borde se till att killar som beter sig på ett sådant sätt att tjejer känner sig utsatta faktiskt inte får vara där. Det är ingen mänsklig rättighet att få gå och bada i badhus, säger Lotta Edholm (L).

Hon vill att de som trakasserar ska portas. Att göra som Eriksdalsbadet legitimerar ett beteende istället för att ta itu med det, anser Lotta Edholm som på kort vill se vakter i badhusen eller mer övervakning.

– Man får se till att ha en sådan bemanning att man klarar av att stävja detta. Jobba mer med kameror kanske, ha larmfunktioner och så vidare. Jag tycker nog det är krav man ska kunna ställa på en offentligt finansierad verksamhet.

Så man ska kunna ta folk på bar gärning och porta dem från badhusen?

– Om man har regelverk som man kan hänvisa till borde det inte vara något stort problem.

– Det är precis samma diskussion som att kvinnor som har korta kjolar får skylla sig själva om de blir våldtagna. Det är extremen i andra ändan, att man accepterar ett beteende som inte är acceptabelt.

DN rapporterar att Eriksdalsbadet delat upp bubbelpoolerna i tre delar. En för män, en för kvinnor och en mixad.

– Man ska inte sticka under stol med att det har funnits synpunkter från framförallt kvinnliga besökare som känt sig illa berörda av män i närheten, säger Olof Öhman, chef för idrottsförvaltningen.

Om problemet dyker upp på andra bad kommer idrottsförvaltningen se över möjligheten att ta efter Eriksdalsbadet och dela upp bubbelpoolerna.

– Om vi känner att det här är en fråga som dyker upp på ett bad så får vi titta på det och försöka lösa det så bra som möjligt för våra kunder, säger Olof Öhman.